JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ikke vente

på sikrere busser

Vil ikke vente

på sikrere busser

GÅR FOR SAKTE: Jon H. Stordrange og NHO transport mener arbeidet med en forskrift som gir sjåførene tryggere arbeidshverdag, har tatt for lang tid.

GÅR FOR SAKTE: Jon H. Stordrange og NHO transport mener arbeidet med en forskrift som gir sjåførene tryggere arbeidshverdag, har tatt for lang tid.

Roy Ervin Solstad

En samlet bussbransje vil be ­samferdselsministeren få fortgang i sikkerhetsforskrift.

morten.hansen@lomedia.no

Etter dødsulykken i romjulen møttes en samlet bussbransje for å finne ut hva de kan gjøre for å bedre sikkerheten. De mener kravene til sikkerhet burde vært strengere og innført tidligere. 

– Arbeidsgiverne er like opptatt av sikkerheten som sjåførene, og vi har lenge jobbet for å få strengere krav, sier Jon H. Stordrange, administrerende direktør i NHO transport.

Jon H. Stordrange

Jon H. Stordrange

Roy Ervin Solstad

Arbeidet med ny forskrift – den såkalte 29-standarden – har pågått i lang tid. Den vil etter alle solemerker bli gjort gjeldende fra juni neste år.

– Vi synes det er lenge å vente. Vi ber derfor om at kravet om R29, busser med mer kollisjonssikker front, blir lagt inn i alle nye anbud allerede nå. Også når busser skal skiftes ut midt i anbudsperiodene, bør det også stilles krav om R29, sier Stordrange.

Viser vei

Han påpeker at bestillerselskapene står fritt til å ha strengere krav til sikkerhet enn det som til enhver tid er gjeldende forskrift. Blant annet har Ruter i sine siste anbud allerede et krav som ligger på linje med den foreslåtte forskriften.  

Stordrange understreker at også busselskapene ønsker mest mulig sikkerhet for sine sjåfører. Men sikkerhet koster. En kostnad som bestillerselskapene og fylkeskommunene må ta.

– Vi ønsker ikke å konkurrere på sikkerhet. Derfor er det positivt at Ruter går i front og viser vei. Nå håper vi at de andre følger etter, sier Stordrange.

Påvirke internasjonalt

Et av argumentene for å ikke kreve sikrere busser har fram til nå vært manglende internasjonale krav. Forskriften som er på trappene, vil for eksempel være mye strengere enn det som er kravet i EU. Aktørene i bransjen vil nå ta kontakt med politisk ledelse i Samferdselsdepartementet for å få klarhet i hva norske myndigheter gjør for å påvirke internasjonalt.

– Vi ønsker at også utenlandske sjåfører skal ha en sikker arbeidsdag. Arbeidet med sikrere busser kan ikke bare avgrenses til Norge, sier Stordrange.

Prioriterer sikkerhet

Statssekretær i samferdselsdepartementet, Johan Vasara, sier at de arbeider med å lage en ny forskrift med strengere sikkerhetskrav.

– Det er vanskelig å si når dette vil tre i kraft, da saken ikke er politisk behandlet ennå. Men statsråden har vært tydelig på at det er en prioritet at de nye kravene skal tre i kraft så tidlig som mulig, sier Vasara.

27.01.2023