helge@lomedia.no
«Samferdselsdepartementet ber Jernbanedirektoratet umiddelbart innhente et bindende tilbud fra Vy på en samlet drift av Østlandet», skriver regjeringen i et brev til Jernbanedirektoratet. Dette betyr at oppdelingen av togtilbudet på Østlandet i to pakker kan bli lagt til side.
– Vy har presentert en interessant og uforpliktende skisse om hvordan de kan drifte begge avtaleområdene i det som nå utgjør Østlandet 1 og Østlandet 2. De hevder at dette kan gis til en lavere pris enn det staten betaler i dag, og de peker blant annet på stordriftsfordeler, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til NTB, som omtalte saken først.
LOs andre nestleder, Steinar Krogstad, mener dette er gode signaler fra samferdselsministeren.
– Dette betyr mye både for de ansatte og for alle de som er avhengig av et godt togtilbud hver dag, slår Krogstad fast overfor FriFagbevegelse.
Han påpeker at for LO er det viktig at hver krone til norsk jernbane skal brukes til å bygge ut mer og drifte bedre jernbane.
– Å splitte opp norsk jernbane enda mer, er ikke løsningen på det togkaoset vi dessverre har sett de siste årene med milliardsprekk, kanselleringer og forsinkelser, sier Krogstad.
Han viser til at dette er helt i tråd med Hurdalsplattformens løfte om å si nei til konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen.
– LO har hele tiden argumentert mot at det er nødvendig med en oppsplitting av jernbanepakkene på Østlandet. Det er opplagt at du ikke får utnyttet ressursene på denne måten, sier Krogstad.
Delt i to pakker
Vy ble i mai valgt som forhandlingspartner for Østlandet 1. Flytoget forhandler i utgangspunktet med Jernbanedirektoratet om de seks toglinjene i pakken som heter Østlandet 2.
Administrerende direktør i Flytoget, Philipp Engedal, er ifølge NTB overrasket over den plutselige vendingen i prosessen, og at Samferdselsdepartementet på overtid vil utrede et helt annet alternativ. Han håper Flytoget også får mulighet til å levere et tilbud på både Øst 1 og Øst 2.
– Flytoget er i utgangspunktet positiv til å bli sammenlignet med Vy om å få fram de beste løsningene for passasjerene som skal ta toget og for staten som skal betale, sier Engedal.
Konkurranse og sammenslåing er «håpløst»
LO-nestleder Steinar Krogstad mener det er håpløst å ha en prosess der Vy og Flytoget skal konkurrere om hver sin pakke samtidig som det pågår en langsiktig prosess med å slå Vy og Flytoget sammen.
– Det tar tid og fokus vekk fra kjerneoppgaven, nemlig å drifte jernbanen best mulig, sier han.