JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Godstogene må prioriteres foran folk

Stengte toglinjer etter uvær

– Godstogene må prioriteres foran folk

Gods foran folk: Flere tar til orde for at godstogene må prioriteres foran persontrafikken nå som flere strekninger er stengt på grunn av skader etter ekstremværet «Hans».

Gods foran folk: Flere tar til orde for at godstogene må prioriteres foran persontrafikken nå som flere strekninger er stengt på grunn av skader etter ekstremværet «Hans».

Øyvind Dølplads

Uværet «Hans» har ført til en rekke stengte jernbanestrekninger. Hovedtillitsvalgt i CargoNet mener gods må prioriteres foran ­persontrafikken på de strekningene som fortsatt er åpne.

morten@lomedia.no

Uværet Hans gikk hardt ut over hus, landbruksområder, veier og ikke minst jernbanen.

Mens regnet høljet ned, var flere strekninger stengt. De fleste er nå åpnet, men ikke alle. Blant annet Dovrebanen, som svært sannsynlig kommer til å være stengt en god tid framover. 

– Nå er det prekært

Det betyr at Rørosbanen er eneste muligheten til å frakte gods og folk på jernbane mellom Trondheim og Oslo.

Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt i CargoNet, mener godset må få førsteprioritet.

– Konteinergodset har få alternativer. Dersom godset går over på vei, vet vi av erfaring at det er krevende å få det tilbake. Det vil gå ut over både de som bor langs veiene og de som ferdes på dem, understreker Nilsen.

Hun mener det er viktig at godset blir prioritert på de strekningene der det er mest fornuftig. Gjøres ikke det, kan det få konsekvenser i lang tid framover.

– Situasjonen vi er i nå, gjør det veldig tydelig at man har behov for å se på hvordan man prioriterer bruken av jernbanesporet. Det burde man gjort for lenge siden, men nå er det prekært, sier Nilsen.

Mariann  Ravnanger Nilsen

Mariann Ravnanger Nilsen

Morten Hansen

Gods er beredskap

Hun mener uværet har tydeliggjort hvor sårbare vi kan bli, og mener det bør føre til fortgang i vedlikeholdet og fornyingen av jernbanen i Norge.

Ikke minst mener hun det haster med å få elektrifisert de strekningene som fortsatt er avhengige av diesellokomotiv. 

– Det er kritisk å få på plass elektrifisering av blant annet Rørosbanen. Dette er en viktig strekning i seg selv, men også en strekning som gir muligheter ved krise og brudd på Dovrebanen.

– Vi må huske at godset som fraktes, også handler om beredskap. Det er blant annet mat, materiell og medisiner som befinner seg inne i konteinerne på togvognene, sier Nilsen.

Hun forteller at ringvirkningene av ekstremværet er mange og kostbare. Hun mener det må etableres en erstatningsordning for å dekke ekstrakostnadene og de tapte inntektene.

– Godsoperatørene kan ikke bære dette alene. Da er det i verste fall kroken på døren, sier Nilsen. 

– Konteinerne kan ikke ta buss

NHO Transport og Logistikk deler Nilsens tanker. De konstaterer at dagens kapasitet på langt nær dekker den etterspørselen som er i markedet og mener Rørosbanen bør bli en prioritert strekning for godstog inntil Dovrebanen igjen er operativ.

Administrerende direktør i NHO Logsitikk og Transport, Are Kjensli, mener godstogene sine ruter må legges før persontogene eventuelt får kapasitet.

– Persontrafikken bør i denne perioden i hovedsak kunne gjennomføres med buss for tog. Som kjent kan ikke konteinerne ta buss, sier Kjensli på interesse- og arbeidsgiverorganisasjonens hjemmesider.

01.09.2023