JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Vi er usynlige i debatten

Renhold og vedlikehold av tog:

– Vi er usynlige i debatten

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.

Morten Hansen

Regjeringen sier de har stoppet konkurransen på jernbanen. – Vi som jobber med togved­likehold og renhold, er like konkurranseutsatt som før, sier hovedtillitsvalgt for verksted­arbeiderne.

morten.hansen@lomedia.no

Det er ikke bare lokomotivførerne og konduktørene som er misfornøyd med regjeringens togpolitikk. Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt for verkstedarbeiderne i Mantena, var en av mange ansatte på jernbanen som var fornøyd da Hurdalsplattformen ble lagt fram.

Lovnadene var at konkurranseutsettingen av jernbanen skulle stoppes, og han mener at regjeringen ikke har holdt det de lovet.

– Regjeringen hevder ofte når de snakker om jernbanen at de har stoppet konkurransen. Det gjelder kanskje togselskapene. Når det gjelder underleverandørene innen renhold og vedlikehold, er dette like mye konkurranseutsatt som før. Vi som jobber med togvedlikehold og renhold, er usynlige i debatten, sier Johansen.

Han etterlyser klarere tale og handling fra regjeringen også når det gjelder denne delen av sektoren.

– Når de sier de skal stoppe konkurranseutsettingen, så må de gjøre det over hele linja.

Lønns- og arbeidsvilkår

Johansen forteller at de ansatte i Mantena merker konkurranseutsettingen på kroppen. Presset på lønns- og arbeidsvilkår, som forrige regjering avviste ville skje når jernbanereformen ble innført, er en del av de tillitsvalgtes hverdag.

– Det seneste er at Mantena ønsker å fjerne personalbilletten, som er en rettighet vi mener vi har. Det gjør de rett og slett for å kutte kostnader. For å ha muligheten til å legge inn en pris som er konkurransedyktig, sier Johansen.

Han mener dette er en direkte følge av konkurransen på jernbanen. Også de bebudede forhandlingene om togpakkene på Østlandet er med på å legge press på Mantena og de ansatte. Togselskapene har ikke mange områder hvor de kan kutte utgifter.

– Det er nesten bare på vedlikehold og renhold det er noe å hente. Jeg opplever det som om togselskapene tyner vedlikeholdskostnadene mest mulig, sier Johansen.

Fagforeningslederen sier han forstår den tankegangen ut fra et rent bedriftsøkonomisk ståsted. Togselskapene tenker på egen profitt.

– De er bare ansvarlig for vedlikeholdet av materiellet – ikke hvor lenge det holder. Problemet er at den tankegangen går ut over oss som gjør jobben. I tillegg går det ut over kvaliteten på og levetiden til materiellet. I dag har vi tog som er 30–40 år gamle. Det tror jeg ikke vi vil få se i framtida, sier Johansen.

Taper stordriftsfordeler

Transportøkonomisk institutt støtter ham i det siste. I et notat fra instituttet trekkes denne problemstillingen fram. Der påpekes det at en antakelig taper betydelige stordriftsfordeler ved slik oppsplitting.

«Antakelig ville en tettere sentralisert organisering av … vedlikeholds- og verkstedsvirksomheten Mantena AS og utleiebedriften Norske Tog AS, kunne gi synergier ved at skala- og breddefordeler i større grad kan høstes.»

I notatet heter det videre at dette kan gi konsekvenser for sikkerhet og kvalitet. Det legges til at sammenslåing av disse enhetene vil kunne gi positive virkninger « … og synes mer fornuftig enn separasjon og satsing på å konkurranseutsette deloppdrag».

24.06.2022