morten.hansen@lomedia.no
Økt barnetrygd, økt bemanning i fengslene og styrking av offentlig tannhelsetjeneste. Det er noe av det SV har fått gjennomslag for på neste års statsbudsjett. Men også jernbanen får mer.
SV, Senterpartiet og Arbeiderpartiet på Stortinget ber regjeringen gjøre det som må til for å få direkte dagtog fra Oslo til København – med mulighet for å forlenge strekningen til Hamburg. Partiene mener disse togene bør begynne å gå innen 2026.
Partiene mener videre at et dagtogtilbud mellom de to hovedstedene bør kunne etableres på kommersielle vilkår, men at det kan være aktuelt med en viss støtte i en oppstartsfase.
I tillegg er det jubel blant de som heier på Vestfoldbanen. Der skal det neste år brukes 30 millioner kroner til planlegging av dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord.
Pensjonsstøtte
Med budsjettforliket er det klart at regjeringens forslag om et engangstilskudd til CargoNet ligger an til å gå gjennom.
I 2019 gikk CargoNet over til en innskuddsbasert pensjonsordning. Men fortsatt har selskapet økonomiske forpliktelser på om lag en halv milliard kroner i Statens pensjonskasse (SPK).
I november foreslo regjeringen et engangstilskudd til godsselskapet, som gjør dem i stand til å innfri disse forpliktelsene.
I en pressemelding skriver regjeringen at gods på bane er en konkurranseutsatt bransje, som har slitt med lønnsomheten gjennom mange år.
«Regjeringen er opptatt av å sikre et godt tilbud for gods på jernbanen, gjennom dette tilskuddet styrker vi statens godstogselskap.», skriver de i pressemeldingen.
– Det er krevende tider for godstogbransjen. CargoNet har slitt med lønnsomheten. Nå legger vi til rette for at selskapet kan drive også i årene framover, slik at både lønnsomheten og konkurranseevnen mot veitransport kan styrkes. Mer skinnegående varetransport er bra for klimaet, men det er også positivt for framkommeligheten og trafikksikkerheten på vei, sier samferdselsministrer Jon-Ivar Nygård i pressemeldingen.
Konkurransevridende
Hovedtillitsvalgt i CargoNet, Mariann Ravnanger, mener det er rettferdig at det gis midler til å håndtere den store pensjonsforpliktelsen til selskapet.
Og hun mener det er utrolig bra at den store kostnaden blir synliggjort.
– Som et statseid selskap har vi en økonomisk forpliktelse som våre konkurrenter ikke har. At regjeringen har lyttet til bransjen og til de tillitsvalgte, vil hjelpe på lønnsomheten til CargoNet, sier Ravnanger.
I tillegg til at forslaget må godkjennes i Stortinget i forbindelsen med behandlingen av statsbudsjettet, forutsettes det at tilskuddet ikke bryter med EØS-lovgivningen.