JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Er klare for vinteren

Ryddemannskapene på Bergensbanen

Er klare for vinteren

KLAR: Jesper Knutsen og den helt nye LT18 skal sammen holde snøen borte fra skinnegangen.

KLAR: Jesper Knutsen og den helt nye LT18 skal sammen holde snøen borte fra skinnegangen.

Jan-Erik Østlie

Vinterforberedelsene på Bergensbanen er i rute. Jesper Knutsen og kollegaene skal få togene fram med sin nye supermaskin.

Nina.Hanssen@lomedia.no, jan-erik@lomedia.no

En smørblid, ung mann i gul vest og pelslue kommer over jernbanesporet på Ål stasjon. Jesper Knutsen er tillitsvalgt i Banepersonalets forening i NJF. Han er utdannet banemontør, sveiser og lokfører, og i jobben i Bane Nor får han bruke all sin varierte kompetanse.

Når den tøffeste sesongen for jernbanen står for døra, gjelder det å være klare. I år har de en helt ny maskin til å hjelpe seg, men samtidig vil den ferske avgjørelsen om krav om fagbrev på flere oppgaver skape utfordringer.

VARME: På Finse møtes kollegaene og tar en prat inne i varmen. Fra venstre: Arne Røthe, Jesper Knutsen, Åsmund Nykkeltvedt og Håkon Egge.

VARME: På Finse møtes kollegaene og tar en prat inne i varmen. Fra venstre: Arne Røthe, Jesper Knutsen, Åsmund Nykkeltvedt og Håkon Egge.

Jan-Erik Østlie

Innleid kompetanse

– Rene drømmejobben. Og i tillegg føles det så meningsfylt å være tillitsvalgt for mine kolleger, legger han til.

I dag har han med seg Arne Iversen, en arbeidskollega som er innleid snørydder fra Mesta. Han er også organisert i LO, men i NAF. De er klare for vinteren og gleder seg til å få nytte av Bane Nors nye flaggskip: LT18, en stor, fireakslet lastetraktor.

Den blir snart blir godkjent for ordinær bruk, men foreløpig er det en regel at de alltid må være to når de kjører på sporet som nå testes.

Det er varmt, godt og svært komfortabelt inne i arbeidstoget. Kjøredoningen, eller arbeidsvogna, er utstyrt med flere snøploger, egen kran og kan også brukes til transport av tungt gods. Norge skal importere ti av denne typen til en svimlende prislapp.

Lokføreren kan utføre de fleste oppgavene underveis, også skinnespleising hvis det blir nødvendig. På dette skiftet og framover kan ingen av dem rydde snø på elektriske anlegg. For 14 dager siden ble det bestemt at dette bare kan utføres av folk med fagbrev.

Eksotisk julekort

Sporene går smale gjennom den storslåtte naturen. Det er lett å bli sittende bare og stirre som om det er et julekort. At det er litt humpete enkelte strekninger, er bare sjarmerende. I dag går alt på skinner, og det er ikke meldt om avvik.

– Vi kjører denne strekningen uansett, men i dag er en relativt rolig dag, og det er fortsatt relativt varmt i lufta og lite snø, sier han.

Men det kan fort snu.

– Vi er alltid forberedt på at været skal endres og følger nøye med på yr.no før vi drar på jobb om morgenen. Kulda pleier ikke komme før i februar eller mars, sier han.

Knutsen jobber en uke på, så får han en uke fri. Han bor i nærområdet den uka han jobber, og er hjemme hos kone og barn i Drammen når han har fri. Skiftet er krevende for en småbarnsfar, men Knutsen trives godt med å jobbe her. Ingen arbeidsdager er like i strevet med å få togene over fjellet.

OPPGRADERING: Det er store forventninger til den nye maskinen, LT18.

OPPGRADERING: Det er store forventninger til den nye maskinen, LT18.

Jan-Erik Østlie

«Hans» var krevende

Inne i LT18 er det varmt og godt. Her er det komfortable stoler og god plass. Toget tøffer igjennom vilt og vakkert landskap, med snødekte fjell og dype daler.

– Bra kontorutsikt, ikke sant? Sier lokfører Knutsen og smiler bredt.

Det er lett å forstå hvorfor denne strekningen på Bergensbanen er så populær hos både turister og jernbaneentusiaster. Det er mye jernbanehistorie langs sporet her. Samtidig er det full drift. Det var Knutsen som måtte rykke ut da stormen «Hans» ødela mye av infrastrukturen her i 2023.

– Da det skjedde, var det alle mann til pumpene. Vi jobbet intenst og mye overtid de dagene det sto på, for å reparere det som ble ødelagt. Da merket de fort at de mangler folk og kompetanse i Bane Nor, forteller han.

Knutsen bruker mesteparten av sommeren på å legge skinner, mens på vinteren jobber han mest med å holde strekningen snøfri. Det handler om å forebygge, vedlikeholde og sørge for å holde sporene klare før person- og godstogene buldrer igjennom. Det er rundt åtte togavganger om dagen.

Det er mange tunneler på strekningen, noe som betyr mindre snørydding. Men på visse strekninger ligger det ofte både snø og is i sporet, forteller han. Av og til hender det de også må stoppe midt i tunnelene for å hogge ned is som er i veien.

Kaffen klar

Da toget stanser på Finse, står Håkon Egge, en av landets tre snø-koordinatorer, og venter. Han er også fagforeningskollega og har ansvar for å organisere alt som skjer langs strekningen her og litt videre på Bergensbanen. Det er få mennesker på Finse denne dagen, og hotellet er stengt. Men kollegaene Åsmund Nykkeltvedt, som er nestleder i fagforeningen, og hans makker i dag, Arne Røthe fra Mesta, er på plass.

Neste dag er snø-koordinatoren bedt om å komme ned og måke snø på et elektrisk anlegg. For ingen av de andre i rommet har fagbrevet som nå kreves, selv om dette er en arbeidsoppgave flere har utført tidligere.

– Jakten på kvalifisert personell er intens. Ofte trenger vi folk med annen kompetanse og bakgrunn. Da leier vi inn. Ikke alle i fagforeningen er glad for det, sier Knutsen.

SÅRBART: Når vinteren kommer på Hardangervidda, krever det mye arbeid å ha sporet klart når mange tog skal passere hver dag.

SÅRBART: Når vinteren kommer på Hardangervidda, krever det mye arbeid å ha sporet klart når mange tog skal passere hver dag.

Jan-Erik Østlie

God tone

Arbeidsplanleder Åsmund Mykkeltvedt nikker. De er også bekymret for at det er mye etterslep på vedlikehold, selv om det også er kjøpt inn mye nytt utstyr.

– Blant annet er jernbaneskinnene bygd på 60–70-tallet, så der trengs det vedlikehold, sier nestleder Mykkeltvedt.

På pauserommet går praten livlig. Det er spennende å høre praten kollegene imellom. Denne gjengen jobber hver dag med å holde sporene åpne og trygge, uansett vær og vind, slik at vi trygt kan reise fra Oslo S til Bergen, og tilbake igjen.

– Med dette supertoget og et team av erfarne fagfolk, er vi godt rustet, sier Knutsen.

Han synes det er fint at Bane Nor og Mesta kan jobbe sammen her når vinteren viser seg fra sin mest brutale side.

Arbeidstoget setter kursen østover mot Oslo igjen. Jesper Knutsen stryker hånda hastig gjennom barten, men pelslua beholder han på. Det er fortsatt et par timer igjen av arbeidsdagen. Og mange vinterdager igjen.

Vi er alltid forberedt på at
været skal endres og følger nøye
med på yr.no før vi drar på jobb
om morgenen. Jesper Knutsen

Med dette supertoget og et team av erfarne fagfolk, er vi godt rustet. Jesper Knutsen

11.12.2024