JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etterlengtet jubel på Gjøvikbanen

Etterlengtet jubel på Gjøvikbanen

KLIPPE: Det nye signalsystemet ble offisielt åpnet av statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap), flankert av Kjell Holter og Hege Magnussen fra ERTMS-prosjektet i Bane Nor.

KLIPPE: Det nye signalsystemet ble offisielt åpnet av statssekretær Cecilie Knibe Kroglund (Ap), flankert av Kjell Holter og Hege Magnussen fra ERTMS-prosjektet i Bane Nor.

Morten Hansen

I midten av november ble ERTMS innført på nordre del av Gjøvikbanen. To måneder senere var det en offisiell åpning fremst i toget til Gjøvik.

morten.hansen@lomedia.no

Etter år med utsettelser, leveranseproblemer og uenighet kan Bane Nor endelig komme med en gladnyhet i historien om nytt signalanlegg – ERTMS: 

Den første linjen med systemet er åpnet, og erfaringene så langt har vært gode. Veldig gode.

– Vi i departementet er glade for at det er på plass og håper at disse erfaringene kan brukes videre i arbeidet. Det vil bli forbedringer i avgangstider og flere avganger. Jeg må bare gratulere så mye med dagen, det er kjempekjekt å få være med og feire med dere i dag, sa Cecilie Knibe Kroglund (Ap), statssekretær i Samferdselsdepartementet.

Hun fikk æren av å foreta den offisielle åpningen av signalanlegget i det toget forlot Roa stasjon.

– Stolt og fornøyd

Konsernsjef i Bane Nor, Thor Gjermund Eriksen, har hatt mye å stri med i det drøye året han har ledet selskapet. Også han kunne kose seg med en etterlengtet seier. Siden slutten av november har strekningen mellom Roa og Gjøvik hatt Europas mest moderne signalanlegg. I midten av desember kom gevinsten for passasjerene på strekningen; flere togavganger.

– Vi er veldig stolte av og fornøyde med nå å ha fått denne strekningen i ordinær drift, sa Eriksen.

Vestfoldbanen neste

Også Sverre Kjenne, direktør for digitalisering og teknologi i Bane Nor, – og huggstabbe for de mange ERTMS-nedturene – rakk å nyte triumfens togtur før han reiser videre til større utfordringer. Han har nylig tatt over som administrerende direktør for den europeiske organisasjonen ERTMS Users Group. Men først rakk han å stake ut kursen her hjemme:

– Nå kjører vi på med Vestfoldbanen, fastslo Kjenne.

Det betyr sparte penger og en topp moderne jernbane.

– Bane Nor vil spare flere hundre millioner kroner hvis vi klarer å holde oss til opprinnelig plan på strekningen, la han til.

14.02.2025