JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

EU vil at bussjåfører skal kjøre tolv dager i strekk

EU vil at bussjåfører skal kjøre tolv dager i strekk

SJÅFØRER UNDER PRESS: Forslaget fra Europakommisjonen vil føre til mer utslitte sjåfører, viser en undersøkelse den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen har foretatt blant 1300 turbussjåfører.

SJÅFØRER UNDER PRESS: Forslaget fra Europakommisjonen vil føre til mer utslitte sjåfører, viser en undersøkelse den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen har foretatt blant 1300 turbussjåfører.

Illustrasjonsbilde: Roy Ervin Solstad

Forslaget kan få fire av fem turbussjåfører til å slutte. Fagbevegelsen ber EU snu.

roy@lomedia.no

I dag finnes det felles kjøre- og hviletidsbestemmelser for både lastebil- og bussjåfører i Europa. Hensikten er å redusere faren for utslitte sjåfører. noe som i seg selv er trafikkfarlig. Nå har Europakommisjonen kommet med et forslag som vil føre til mer kjøring og mindre pauser for turbussjåførene.

Dobler antall døgn

Forslaget innebærer at turbussjåførene skal kunne kjøre opptil tolv dager i strekk, uten en eneste hviledag. Det foreslås også at 45-minutterspausene sjåførene har krav på etter 4,5 timers kjøring, skal kunne deles opp i tre eller flere kortere pauser.

I dag har sjåførene krav på minst 45 timer sammenhengende hvile etter seks døgn. Forslaget fra EU-kommisjonen dobler antall døgn før man skal få tatt en lengre pause.

Dette blir ikke godt mottatt av sjåførene selv. Det viser en undersøkelse den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, ETF, har gjennomført blant nesten 1400 turbussjåfører i Norge og EU. Der kommer det fram at hvis forslaget om tolv sammenhengende arbeidsdager blir innført, vil fire av fem sjåfører vurdere å slutte i yrket. Enda flere mener det vil føre til utslitte sjåfører, mens nesten tre av fire sjåfører mener det vil føre til dårligere helse for sjåførene.

Å dele opp 45-minutterspausene får også slakt av sjåførene. Hele 85 prosent mener det vil føre til mer utslitte sjåfører, og sju av ti svarer at de ikke engang vil få tid til å gå på toalettet.

ETF ber EU snu

Dette kommer på toppen av tidligere undersøkelser som avdekker at to av tre turbussjåfører allerede rapporterer at de jevnlig sitter utslitte bak rattet på jobb.

«Passasjertransport på vei sliter allerede med manko på sjåfører, og arbeidsstokken blir bare eldre og eldre, uten at noen står klare til å ta over på grunn av en uattraktiv arbeidssituasjon», skriver ETF i en pressemelding.

«Dette forslaget om å revidere kjøre- og hviletidsbestemmelsene kan være den siste spikeren i kista for sikkerheten og passasjertransporten på veien. ETF oppfordrer derfor EU-kommisjonen til å revurdere forslaget sitt og prioritere sikkerheten til både passasjerer og sjåfører.»

Fremmer kritikk via ETF

Undersøkelsen ble foretatt i begynnelsen av 2023, og i Fellesforbundet, som blant annet organiserer bussjåfører, kommer ikke svarene fra sjåførene overraskende.

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen forteller at forbundet er svært kritisk til forslaget fra EU-kommisjonen, og at kritikk er blitt fremmet gjennom ETF.

– Jeg oppfatter at vi og ETF er helt på linje i argumentasjonen om at forslaget vil bidra til svekket trafikksikkerhet og dårligere arbeidsforhold for sjåførene, sier Sivertsen.

24.03.2023