vaktsjef@ntb.no morten.hansen@lomedia.no
– Gitt den situasjonen som Bane Nor er i, så er dette en løsning som er til det beste for foretaket. Det er viktig at en konsernsjef har god støtte fra eier, skriver Gorm Frimannslund i en kommentar til Byggeindustrien.
Beslutningen er tatt sammen med styret i Bane Nor etter en krevende periode for den norske jernbanen, skriver selskapet i en pressemelding.
På spørsmål om problemene rundt åpningen av Follobanen, som gikk alt annet enn på skinner, svarer Frimannslund at det nok ble utslagsgivende.
– Follobanen ble nok det utslagsgivende, men det har vært flere saker over tid som har vært en belastning for vår eier. Driftsstabilitet er et av flere andre tema, sier Frimannslund til fagbladet.
Frimannslund ble utnevnt som konsernsjef for Bane Nor høsten 2016.
Lars Øyvind Sannes, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Bane Nor, sier han har samarbeidet godt med Frimannslund.
– Jeg synes det er trist som tillitsvalgt. Samarbeidet med Frimannslund har vært veldig bra. Det har vært respektfullt og konstruktivt. Så har vi ikke alltid vært enig, men dialogen har vært god, sier Sannes.
Han understreker at han ser fram til å samarbeide med den konstituerte konserndirektøren.
– Er bytte av konserndirektør en løsning som er til for politikerne eller jernbanen?
– Som konsernsjef er du en ansvarlig for det arbeidet konsernet gjør. Men jeg tror det er flere som må ta på seg ansvaret for jernbanens tilstand i dag. De behovene som jernbanen har, blir ikke løst ved bytte av konsernsjefen, sier Sannes.
Henning Bråtebæk konstitueres som konsernsjef. Han kommer fra stillingen som administrerende direktør i drifts- og vedlikeholdsselskapet Spordrift, som nylig formelt ble overdratt til Bane Nor.
Sannes slår fast at det er mange oppgaver Henning Bråtebæk må ta tak i. Blant annet fusjonen med selskapet han kommer fra.
– Det blir spennende. En vellykket fusjon mellom Bane Nor og Spordrift er kanskje det viktigste vi må få til.
Det er gitt tydelige signal fra Samferdselsdepartementet om at effektiviseringstiltakene som er gjort i Spordrift og Bane Nor, blir videreført. Og at det oppnås synergier som følge av sammenslåingen.
– Det er mange som kommer til å følge med på hvordan det går, sier Sannes.
Frimannslund vil til og med januar 2024 være til disposisjon for foretaket. Styret setter nå i gang med å finne en ny konsernsjef.
Et nødvendig skifte
Jane B. Sæthre, forbundsleder i Jernbaneforbundet, mener det var nødvendig med et skifte. Over tid har Bane Nor utviklet seg i negativ retning med dårligere punktlighet og vedvarende driftsforstyrrelser.
– I tillegg kom Follobanens problemer med kostnadsoverskridelser og skandaler etter oppstart, sier Sæthre.
Hun mener det har vært lite driftserfaring i toppledelsen i selskapet. Sæthre konstaterer at Bråtebekk har bakgrunn fra jernbanedrift.
– Han har mye fagkompetanse innen jernbanen. Vi ser fram til mer strategisk søkelys på togdrift og punktlighet, sier Sæthre.