JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Holder elevene

på sporet

Jernbaneskolen

Holder elevene

på sporet

Tett oppfølging: Lærling  Sondre Iversen Bruun (19) får instrukser av lærer Jostein Sørensen på Jernbaneskolen i Oslo

Tett oppfølging: Lærling Sondre Iversen Bruun (19) får instrukser av lærer Jostein Sørensen på Jernbaneskolen i Oslo

Ole Palmstrøm

I Groruddalen ligger Jernbaneskolen – og en miniatyrjernbane med strømførende kjøreledninger og manuelle sporveksler.

morten@lomedia.no ole@lomedia.no

– Det er nesten så jeg håper eleven – eller jeg – gjør en feil. Vi ønsker at læringsmiljøet skal være så trygt og godt at man ikke er redd for å gjøre feil. For det er det vi lærer av.

Jostein Thoresen smiler bredt. Signalmontøren er en av faglærerne på Jernbaneskolen. Nå har han satt Sondre Iversen Bruun i gang med formiddagens økt. Motoren i en ERTMS-veibom skal feilsøkes. En PC med en oppdatert manual er hjelpemiddelet.

– Mens man før hadde en fysisk bok, som man etter noen år med arbeid lærte seg utenat, er man helt avhengig av digitale hjelpemidler. Mye av materiellet ute i sporet blir oppdatert kontinuerlig fra produsenten. For alt jeg vet kan det hende det er oppdateringer på denne oppgaven som jeg ikke har fått med meg. Det gjør det litt spennende – for man blir faktisk aldri utlært, sier Thoresen.

Avansert: En moderne veibom koblet til ERTMS Wayguard er proppfull av avansert  elektronikk.

Avansert: En moderne veibom koblet til ERTMS Wayguard er proppfull av avansert elektronikk.

Ole Palmstrøm

Oppdatert

Siden 2019 har Jernbaneskolen vært en del av Bane Nor. Da ble det som var én enhet splittet opp i to; Fagskole for lokomotivførerutdanning og Norsk Jernbaneskole. 

Sistnevnte tar seg av grunnutdanning og kursing av blant annet signalmontører, banemontører, trafikkstyrere og togledere. 

– Vi har det pedagogiske ansvaret, mens Bane Nor har fagansvaret, sier Therese Sørensen, leder for Bane Nor Jernbaneskolen.

Therese Sørensen, leder av Jernbane­skolen i Oslo.

Therese Sørensen, leder av Jernbane­skolen i Oslo.

Ole Palmstrøm

Hun sier skolen jobber kontinuerlig med å tilpasse innholdet i undervisningen. Teknologi og den fysiske infrastrukturen endres – da må læreplanene være oppdatert.

– I tillegg utvikler vi tilbudet i takt med behovet. For eksempel har vi nå startet direkte toglederutdanning i tett samarbeid med Bane Nor Trafikk. Dette kullet må ikke gå via utdanning og praksis som trafikkstyrer og deretter videreutdanne seg til togleder, sier Sørensen.

Jernbaneskolen holder til både i Ullensaker og i Groruddalen i Oslo. Hovedbasen er på det fem mål store området i Jernkroken i Groruddalen. Her finnes alt som hører med til en jernbane samlet. Blant annet en miniatyrjernbane i full størrelse.

Thoresen karakteriserer læremiljøet på skolen som utrolig godt. Små grupper og mye én til én-læring. Thoresen understreker at ingen skal forlate skolen med spørsmål de ikke har fått muligheten til å stille.

– Det er som oftest bare to til fire elever i hver gruppe. Dermed blir ingen oversett, og alle får øvd på det de skal lære. De problemene vi har her er litt av det jernbanen generelt sliter med; Litt vanskelig å få tak i deler, manualer som har vært oversatt fra flere språk og så ligger vi litt bakpå med ERTMS-utdanningen på grunn av forsinkelsene.  

Tett oppfølging: – Vi Jobber med små grupper, helst ikke mer enn to av gangen,  for å kunne gi best mulig oppfølging, forteller Thor Strøm– innleid lærer på Jernbaneskolen.

Tett oppfølging: – Vi Jobber med små grupper, helst ikke mer enn to av gangen, for å kunne gi best mulig oppfølging, forteller Thor Strøm– innleid lærer på Jernbaneskolen.

Ole Palmstrøm

Modelltog

– Det er ikke alltid at det er like gøy er her inne. Det er veldig realistisk så man kan kjenne på nervøsiteten. Men det er likevel bedre at feilene blir gjort her enn ute på jobb.

Hans Kristian Glorud er faglærer på trafikkutdanningene på Jernbaneskolen. Rundt ham går en modelljernbane. Kjøreledningene her, som ute i sporet, er strømførende, og sporvekslene må styres manuelt. 

Miniatyrverden: Hans Kristian Glorud er lærer på trafikkstyrerlinja. Undervisninga foregår på modelljernbane med strømførende kjøreledninger og manuelle sporveksler.

Miniatyrverden: Hans Kristian Glorud er lærer på trafikkstyrerlinja. Undervisninga foregår på modelljernbane med strømførende kjøreledninger og manuelle sporveksler.

Ole Palmstrøm

– Det er garantert mange større og flotte modelljernbaner i Norge. Men jeg synes nå denne er den flotteste, og jeg tviler på at det er noen som har betjent stasjon med komplett sikringsanlegg, gliser Glorud.

Nå er et nytt kull trafikkstyrere under utdanning. Glorud forteller at det er elever med variert bakgrunn. Felles for dem alle er at de har fullført videregående utdanning. 

Full kontroll: Elever på TXP-linja på Jernbaneskolen trykker på de rette knappene, slik at miniatyrtoget kommer fram dit det skal.  – Denne stasjonen er fullt operativ og akkurat som i virkeligeheten, forteller faglærer Hans Kristian Glorud stolt.

Full kontroll: Elever på TXP-linja på Jernbaneskolen trykker på de rette knappene, slik at miniatyrtoget kommer fram dit det skal. – Denne stasjonen er fullt operativ og akkurat som i virkeligeheten, forteller faglærer Hans Kristian Glorud stolt.

Ole Palmstrøm

– De kommende trafikkstyrerne har bakgrunn fra yrkesfag til masterutdanning. Det er helt topp. Det er en styrke at de har forskjellig bakgrunn – da har vi noe å lære av, sier Glorud.

Norsk jernbaneskole

Leverer 90 prosent av teori­undervisningen til lærlingene på jernbanen

Har også en rekke andre kurs, som obligatoriske sikkerhetskurs, toglede­rutdanning, videreutdanning i ingeniørfag, osv.

Ligger på Grorud i Oslo, og har et øvingsanlegg på Hauerseter i Ullensaker

Begynte i 2019 en omfattende ­moder­nisering av undervis­ningen, har ansatt to arbeidslivs­pedagoger og
styrket samarbeidet med bransjen

Er organisert under Bane Nor

Kilde: Jernbanedirektoratet

Det er som oftest bare to til fire elever i hver gruppe. Dermed blir ingen oversett.

Jostein Thoresen

04.10.2024