JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvem skal inn i forbundsledelsen?

NJFs landsmøtet

Hvem skal inn i forbundsledelsen?

Hvem skal inn?: Det er, etter det NJF-magasinet erfarere tre tillitsvalgte som skal kjempe om to ledige plasser i Norsk Jernbaneforbunds ledelse. Fra venstre: Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt i Cargo Net og leder av Cargo landsrådet i NJF, Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø, leder av Oslo Distrikt Konduktørforening og Arild Kjempekjenn, distriktssekretær for LO Stat Innlandet, Oslo og Akershus.

Hvem skal inn?: Det er, etter det NJF-magasinet erfarere tre tillitsvalgte som skal kjempe om to ledige plasser i Norsk Jernbaneforbunds ledelse. Fra venstre: Mariann Ravnanger Nilsen, hovedtillitsvalgt i Cargo Net og leder av Cargo landsrådet i NJF, Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø, leder av Oslo Distrikt Konduktørforening og Arild Kjempekjenn, distriktssekretær for LO Stat Innlandet, Oslo og Akershus.

Morten Hansen

På Jernbaneforbundets landsmøte i slutten av oktober skal ­forbundets ledelse velges. Tre tillitsvalgte er ønsket til to ledige plasser.

morten.hansen@lomedia.no

Før landsmøtet starter, er det klart at forbundsleder Jane B. Sæthre og forbundssekretær Audun Sør-Reime trer ut av ledelsen på grunn av alder. Begge er 66 år og har i inneværende periode hatt dispensasjon fra forbundets aldersgrense på 64 år.

Dermed må en ny NJF-leder på plass. Valgkomiteens leder, Janina Hortman, lar det skinne tydelig gjennom at nestleder Torfinn Håverstad foreslås til opprykk.

– Det blir nok ingen diskusjon om hvem som skal ta over som leder, sier Hortman.

Flere nestledere

Derimot vil valgkomiteen bruke tid på nestledervervet. Skal det være en eller to?

– Det er flere grunner til å gå for to. Forbundet har etter hvert fått mange tariffavtaler å holde styr på. Med to nestledere får forbundslederen litt flere å spille på når det stormer som mest. I tillegg vil det ikke legge like store føringer på kommende landsmøter. Med én nestleder legger man føringer på hvem som skal bli neste forbundsleder, sier Hortman.

Som i dag

Sæthre har bakgrunn fra godssektoren på jernbanen, mens Sør-Reime er konduktør. At konduktørene ønsker en ny representant fra deres store gruppe, ligger i kortene. NJF-magasinet har fått bekreftet at Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø, leder av Oslo Distrikt Konduktørforening, er foreslått. Konduktørene er den nest største yrkesgruppen i forbundet, og det vil ikke overraske noen om Baadstøe-Ostrø står på valgkomiteens innstilling.

Da er spørsmålet hvem flere som skal på den listen, og kan det tenkes at politisk ledelse blir økt med en plass?

– Vi foreslår å beholde samme antallet forbundssekretærer som i dag, sier Hortman. 

Hun begrunner valget med usikkerhet rundt hva som skjer når Spekter-området i LO Stat blir overført til LO sentralt.

– Vi vet at mange funksjoner vi har behov for, forsvinner når LO Stat blir endret. Hvis vi øker antallet forbundssekretærer, vil vi binde lønnsmidler som eventuelt kan brukes til nødvendig kompetanse på forbundskontoret. Det ønsker vi ikke å gjøre, sier Hortman.

Buss eller gods

Det betyr at det er én ledig plass igjen. NJF-magasinet vet at Arild Kjempekjenn, distriktssekretær for LO Stat, og Mariann Ravnanger Nilsen, leder av Cargo landsrådet i NJF står på listen Kjempekjenn er foreslått av buss-landsrådet. 

– Vi har tre veldig gode kandidater til to ledige plasser. Det er et luksusproblem som vi i valgkomiteen skal finne ut av fram til landsmøtet. Jeg er sikker på at vi der vil legge fram en god liste, sier Hortmann.

Endret mening

Bussjåførene er den største yrkesgruppen i Jernbaneforbundet og vil i kraft av sin størrelse nærmest kunne kreve en plass. Samtidig vet NJF-magasinet at det er irritasjon blant flere tillitsvalgte i forbundet over måten Kjempekjenns kandidatur har blitt lansert på. 

På landsmøtet for tre år siden var Ola Erik Steien Brattset lansert som mulig kandidat til forbundsstyret. Som et kompromiss, og for å gi Brattset mer erfaring, fikk han en trainee-stilling ved forbundskontoret. Mange anså at det lå i kortene at han ville bli buss-kandidat til politisk ledelse ved kommende landsmøte. Slik blir det ikke.

– Et valg kan ikke komme med et bundet mandat. Buss-landsrådet har gjort en totalvurdering, og vi mener Arild er den beste kandidaten. Han sitter på mye kunnskap – ikke bare om buss – men om sektorene i NJF. Han har enkelt sagt den beste CV-en, sier Finn Arne Solberg, leder av NJF Buss.

04.10.2024