JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kan få følger for punktligheten

Flytoget

Kan få følger for punktligheten

BLIR EN DEL AV VY: Hovedtillitsvalgt for NJF i Flytoget, Per Stene, håper selskapet fortsatt klarer å unngå forsinkelser og innstillinger når de blir et datterselskap i Vy.

BLIR EN DEL AV VY: Hovedtillitsvalgt for NJF i Flytoget, Per Stene, håper selskapet fortsatt klarer å unngå forsinkelser og innstillinger når de blir et datterselskap i Vy.

Morten Hansen

De ansatte i Flytoget har gitt opp kampen for eget selskap. Nå håper de endringene ikke skal gå ut over arbeidsplassene og passasjerene.

morten@lomedia.no

– Vi har hatt et stort ønske om og tro på at vi skulle få holde på som et eget selskap fram til 2028. Nå må vi bare innse at det toget er gått, sier hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i Flytoget, Per Stene.

I midten av september fikk Vy og Flytoget beskjed om at de skal slås sammen. Samferdselsdepartementet legger opp til at sammenslåingen skal gjelde fra 1. januar 2025, og Flytoget blir et datterselskap av Vy. I 2028 går Flytogets konsesjoner ut og strekningene som Flytoget i dag trafikkerer, blir en del av det samlede rutetilbudet på Østlandet. De reisende skal da kunne bruke Flytoget med samme billett som de bruker på kollektivtilbudet ellers i området.

Usikkerhet rundt tog

Nå mener Stene det må arbeides for at Flytoget går når det skal. Selskapet har få forsinkelser og innstillinger. En av grunnene til det, er godt vedlikehold av togmateriellet. 

I dag eier Flytoget 23 togsett av typen 78. Slik vil det ikke være i framtida. Samtidig med sammenslåingen med Vy skal Norske tog AS ta over materiellet til Flytoget.

– Alle togsettene er ikke i bruk til enhver tid. Det gjør at vi kan ha et veldig høyt vedlikeholdsintervall. Om vi får tilgang til alle togsettene når vi Norske tog tar over vet vi ikke enda, sier Stene.

Han er spent på hvordan dette spørsmålet blir løst. Stene sier de ansatte håper selskapet beholder settene.

– Uten disse frykter jeg det til sjuende og sist kan gå ut over punktlighet og regularitet, påpeker Stene. 

Overrasket

Han er overrasket over beskjeden de fikk: Sammenslåingen med Vy skal skje så raskt som mulig, og Samferdselsdepartementet tar sikte på at den skal gjelde fra 1. januar 2025. Stene synes det er rart at denne beslutningen ikke ble tatt i slutten av juni, samtidig som eierskapet til Flytoget ble overført fra Næringsdepartementet til Samferdselsdepartementet.

– Den gang fikk vi beskjed om at det ikke skal skje noe med selskapet – at overføringen i seg selv ikke ville føre til endringer for verken passasjerene eller for selskapet. I dag er stemningen blant de kollegaene jeg har snakket med, ikke spesielt god, sier Stene.

04.10.2024