JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mantena er avhengig av frisk kapital

Mantena er avhengig av frisk kapital

PENGENØD: Mantena er i en vanskelig situasjon og står foran store utfordringer. – Vi er helt avhengige av at regjeringen følger opp det de har lovet i revidert nasjonalbudsjett, sier Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Mantena.

PENGENØD: Mantena er i en vanskelig situasjon og står foran store utfordringer. – Vi er helt avhengige av at regjeringen følger opp det de har lovet i revidert nasjonalbudsjett, sier Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Mantena.

Morten Hansen

Det har vært en turbulent vår for Mantena. Hovedtillitsvalgt i selskapet sier det er en utfordrende og ubehagelig tid.

morten.hansen@lomedia.no

I løpet av et par måneder har det eneste norskeide vedlikeholdsselskapet på jernbanen sagt opp to store kontrakter og byttet ut administrerende direktør. I tillegg ble det tydelig da regjeringen la fram revidert nasjonalbudsjett, at Mantena står i fare for å gå konkurs.

Ifølge finansinstitusjonen Arctic Securities, som har vært engasjert som statens finansielle rådgiver, anslås det at vedlikeholdsselskapets kapitalbehov er i størrelsesorden 200–300 millioner kroner. Dersom staten ikke bidrar med ny egenkapital, er det ifølge Arctic høy risiko for konkurs.

– Det har vært mye støy. Det har vært krevende for både de ansatte, ledelsen og oss som er tillitsvalgte, sier Dag-Arne Johansen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Mantena.

Ubehagelig

Han karakteriserer de siste månedene som spennende, utfordrende og ubehagelige.

Ubehagelige fordi de tillitsvalgte som har sittet i styret, ikke har hatt mulighet til å fortelle sine medlemmer om hvor vanskelig situasjonen til selskapet har vært. 

– Vi har visst at vi har vært på konkursens rand, men har ikke hatt lov til å fortelle det videre. Å vite at folk i verste fall kan miste jobbene sine, at familier plutselig kan stå uten inntekt, det er en ubehagelig følelse, sier Johansen.

Han er klar på at selskapet ikke har gjort noen dårlige beslutninger og kontraktsforhandlinger. Den viktigste grunnen til den situasjonen Mantena er i, legger han på jernbanereformen. Han mener selskapet ikke hadde noen forutsetninger for å bli konkurranseutsatt. Blant annet ble de påført en kostbar og utdatert lagerbeholdning.

Påstanden blir langt på vei bekreftet av Arctic Securities i revidert nasjonalbudsjett. Der skriver de: «Selskapet kan ved utskillelse ha blitt for svakt kapitalisert gitt virksomhetens risiko, herunder et økende ukurant varelager med tilhørende nedskrivingsbehov i takt med at eldre togtyper i Norge fases ut.» I forslag til revidert statsbudsjett foreslår regjeringen å tilføre selskapet 250 millioner i egenkapital.

– Vi ble for dårlig finansiert og fikk med oss for mye gammel moro. Vi er helt avhengige av at regjeringen følger opp det de har lovet i revidert nasjonalbudsjett. Uten frisk kapital er det ikke liv laga, sier Johansen.

– Ingen tjener penger

Han påpeker at selv om situasjonen er lysere nå enn for noen måneder siden, er det fortsatt mye som er usikkert. Johansen har tro på at den nye selskapsledelsen skal få selskapet på rett kjøl. Men han understreker igjen at den største utfordringen er måten jernbanen er organisert på. Konkurranseutsettingen gjør at nesten ingen tjener penger.

– Norge er et for lite marked til at vi kan ha mange verkstedsoperatører. Ingen tjener penger. Togselskapene er bundet opp av faste kostnader. Det eneste de kan spare penger på, er renhold og vedlikehold. Det går ut over inntjeningen til vedlikeholdsselskapene og lønns- og arbeidsbetingelsene for oss som jobber her. Da jernbanereformen ble innført, skulle det ikke gå ut over de ansatte, og alt skulle bli bedre og mer effektivt. I dag ser vi hvordan det gikk, sier Johansen.

Vi er helt avhengige av at regjeringen følger opp det de har lovet i revidert nasjonalbudsjett. Dag-Arne Johansen

24.06.2024