morten@lomedia.no
I slutten av april sa verkstedbedriften Mantena opp kontrakten med franske Alstom om montering av komponenter til signalsystemet ERTMS i norske lokomotiv.
En måned senere sa de opp kontrakten med Go-Ahead om vedlikeholdet av togmateriellet på Sørlandsbanen.
Drøfter med tillitsvalgte
Nå tar Mantena konsekvensen av den synkende arbeidsmengden og har satt i gang en nedbemanning av stab- og støttefunksjoner. 30 årsverk skal kuttes.
– Det gjør alltid vondt å kutte, men det er dessverre nødvendig, sier administrerende direktør Arne Roland.
Han tok over sjefsstillingen i Mantena i midten av mai, og sier at nedbemanningen har blitt drøftet med de tillitsvalgte og at videre drøfting pågår.
– Noen av årsverkene forsvinner ved naturlig avgang, og så har vi hatt avskalling underveis i prosessen. Men vi skal definitivt følge spillereglene, understreker Roland.
Uklart antall
Leder av verkstedforeningen i Oslo, Glenn Noss, sier det fortsatt er tidlig i prosessen. Han understreker det fortsatt er uklart hvor mange som reelt vil miste jobben.
– Det er tunge beskjeder å gi og tunge beskjeder å få. Vår oppgave er å ivareta våre medlemmer, og passe på at spillereglene blir fulgt, sier Noss.