roy@lomedia.no, morten@lomedia.no
Mange bussjåfører har blitt drept i ulykker som knapt hadde skadet sjåførene dersom de hadde sittet i personbiler eller lastebiler. Sjåførene på busser med lavt gulv sitter så godt som ubeskyttet foran i bussen, ifølge Statens havarikommisjon for transport.
Nå har Transportøkonomisk Institutt (TØI) lagt fram en forskningsrapport basert på ulykker både i Norge og resten av Europa.
I den anbefaler de at det bør utvikles en egen europeisk standard for kollisjonssikkerhet i buss.
I rapporten gir forskere en oversikt over status for trafikksikkerhet i busstransport, og potensielle tiltak for å bedre trafikksikkerheten i buss; for sjåfører, passasjerer og trafikanter rundt bussen.
TØI-forskerne anbefaler at det stilles krav til at følgende tiltak blir obligatoriske i busstransport:
Flåtestyringssystemer for å legge til rette for myk kjørestil
Sikkerhetskulturtiltak
Sikkerhetsstyringssystemer
Kollisjonsvern for bussjåfører
Når det gjelder det siste punktet har Norge nylig gått i bresjen internasjonalt og innført et lovkrav om dette. Det finnes i dag ikke egne sikkerhetsstandarder som er spesielt tilpasset buss.
– Vi anbefaler at det bør utvikles en egen europeisk standard for kollisjonssikkerhet i buss, som er spesifikt tilpasset bruken av slike kjøretøy, sier Tor-Olav Nævestad, forskningsleder på TØI.
Rapporten ble presentert på den Norske Kollektivtrafikkforeningens seminar om kollisjonssikkerhet i buss under den store messa «Bus World 2023» i Brussel i midten av oktober.
Målet med seminaret var å sette bussjåførenes sikkerhet ved kollisjoner på agendaen i Europa, siden det finnes felleseuropeiske regler for hvilke krav bussene må bygges etter. De gjeldende kravene mener norsk bussbransje og norske myndigheter er altfor svake. Derfor innførte regjeringen strengere krav fra 1. oktober, mens fylkeskommunale kollektivselskaper allerede har lagt inn strengere krav i sine anbud.
Lunken interesse
I resten av Norden og nedover kontinentet har det ikke vært noe trykk fra verken myndigheter, fagforeninger eller kunder om at bussene må bli sikrere for sjåførene. Filip Nolf, produktsjef for busser og turbusser i den belgiske bussprodusenten Van Hool, sa på seminaret at det ikke er noen etterspørsel etter sikkerhetssystemer som beskytter sjåføren ved kollisjoner.
Han understreket at han ikke var negativ til bedre sikkerhet, men at det måtte komme i form av et regelverk som alle må følge.
– Vi bussprodusenter er litt late. Vi sitter egentlig bare å observerer hva de andre produsentene gjør. Hvis ikke de legger inn mer sikkerhet i sine busser, gjør ikke vi det heller. Derfor er det kun takket være EU at vi har innført sikkerhetssystemer i bussene, sa Nolf.
Rimelige krav
TØI-rapporten fikk flere til å se alvoret i situasjonen. Leder for veitransportseksjonen i ETF, den europeiske transportarbeiderføderasjonen, Guy van Hyfte, fortalte fra podiet at nylige ulykker i Belgia hadde minnet ham på ulykkene i Norge.
– Jeg blir skremt når jeg ser bildene i rapporten, og jeg er glad jeg ikke kjører buss lenger. Kravene våre er ikke urimelige. Vi krever bare at sikkerheten for sjåførene skal være like god i buss som de er i personbiler og lastebiler, sa van Hyfte.