JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil åpne for direktetildeling

av jernbanen

Ny rapport:

Vil åpne for direktetildeling

av jernbanen

JERNBANEPAKKE: Seniorforsker Inga Margrete Ydersbond i Transportøkonomisk institutt (TØI) la fram rapporten under Norsk Jernbaneforbunds landsmøte.

JERNBANEPAKKE: Seniorforsker Inga Margrete Ydersbond i Transportøkonomisk institutt (TØI) la fram rapporten under Norsk Jernbaneforbunds landsmøte.

Ole Palmstrøm

Transportøkonomisk institutt mener at norsk jernbane bør kunne få unntak fra EUs fjerde jernbanepakke.

guro@lomedia.no, ole@lomedia.no

Nylig bestemte regjeringen at Vy får en midlertidig direktetildeling av togtrafikken i sør i inntil fem år. Imens skal Jernbanedirektoratet gjøre en grundig vurdering av dagens trafikkavtaler for persontogtransport. Dette er stikk i strid med EUs fjerde jernbanepakke som krever at all persontrafikk på jernbanen skal konkurranseutsettes.

Så er det greit, da? 

Inga Margrete Ydersbond, seniorforsker i Transportøkonomisk institutt (TØI) er ikke negativ. Det finnes nemlig en unntaksparagraf i EU som kanskje kan benyttes av jernbanesektoren i Norge.

– Vi mener at den sannsynligvis kan det, og vi kan ikke avvise at Norge er spesielt nok for å kunne gjøre unntak, sier hun. 

Seniorforskeren legger likevel til at vi må se en lengre effekt av jernbanereformen og at det trengs mye mer utredning. 

Kan åpnes for unntak

Siden regjeringen Solberg fikk implementert EUs fjerde jernbanepakke, var julaften 2023 siste anledning til å direktetildele persontogruter uten en anbudsprosess.

Men hvilket handlingsrom finnes det i disse EU-lovene? Og er det grunnlag for å gjøre unntak i henhold til EUs unntaksparagraf? 

Det har Transportøkonomisk institutt (TØI) fått i oppdrag å finne ut av. 

Rapporten de har publisert, sier at det kan være en åpning for direktetildeling. 

Norge har i dag fem ulike jernbaneavtaler, som alle er konkurranseutsatt. 

Skjør jernbane

Forskerne i TØI har undersøkt i hvor stor grad Norge kan bruke unntaksbestemmelsene i EU når dagens anbudskontrakter i Sør, Nord og Vest går ut. 

Konklusjonen er at det bør være grunnlag for unntak i Norge. 

– Dersom det vil føre til bedre kvalitet på tjenesten eller større kostnadseffektivitet. Eller begge deler, sier Ydersbond, som har jobbet med rapporten. 

Om regjeringen direktetildeler, må dette begrunnes og dokumenteres med at jernbanen i Norge har spesielle trekk som gjør at dette er det rette å gjøre. 

– Strukturelle egenskaper ved nettverket er sannsynligvis det som skiller jernbanen i Norge mest fra jernbanen i andre europeiske land.

Rapportens vilkår

I Norge har vi i liten grad dobbeltspor og omkjøringsmuligheter. Det trengs også mye vedlikehold. Dette påvirker jernbanedriften i stor grad, og norsk jernbane er et skjørt system med store utfordringer med kapasitet og stabilitet. 

Rapporten konkluderer med at vilkårene forskerne anså som nødvendige for anbudsutsetting, oppfylles i liten grad.

Disse fem vilkårene ble drøftet opp mot dagens situasjon.

1 Persontransporten med jernbane bør foregå i et robust system med få driftsavbrudd.

Dette vilkåret er ikke oppfylt, ifølge TØI. Tvert imot har antallet driftsavbrudd økt de siste årene.

Norge har blant annet få strekninger med dobbeltspor.

Videre har det norske jernbanenettet svært få omkjøringsmuligheter, og kapasiteten på infrastrukturen underdimensjonert i forhold til etterspørselen, spesielt i de folketette områdene på Østlandet.  

2 Det bør være tilstrekkelig mange budgivere som deltar i anbudsprosessene.

Dette vilkåret er oppfylt.  

3 Det bør finnes mangler i før-regimet som konkurransen kan avhjelpe.

Dette vilkåret er i betydelig grad oppfylt, ifølge TØI. Anbudskonkurransen ser ut til å ha gjort selskapene mer effektive og kundeorienterte. Samtidig er selskapene også mindre robuste enn tidligere fordi de nettopp for å vinne anbudene, må ha mindre marginer i alle deler av organisasjonen. Det påvirker for eksempel tilgangen på og disponeringen av materiell og personell.

  

4 Togselskapene bør ha betydelig kontroll over innsatsfaktorer og andre viktige vilkår for sin produksjon.

Dette vilkåret er i liten grad oppfylt.  

5 Omorganiseringen bør ikke medføre nye og betydelige styringsutfordringer.

Dette vilkåret er i liten grad oppfylt.

08.11.2024