morten.hansen@lomedia.no
37.000 kroner er betraktelig mer enn de 28.000 i økt årlig minstelønnssats Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Stadler ble enige om i mai.
I tillegg ble det også gjort endringer i overtidsgodtgjørelse og natt-, helg- og prosenttillegg.
– Vi er veldig fornøyd med resultatet. Men jeg vil påpeke at de ekstra kronene vi har forhandlet fram også er for å kompensere kutt av andre tillegg, sier forbundssekretær Petter Trønnes.
Da vårens forhandlingsresultat kom til uravstemning blant Stadlers NJF-medlemmer, ble avtalen stemt ned med klar margin.
Om lag 72 prosent av de som stemte, svarte nei til forhandlingsresultatet. Drøyt 25 prosent stemte ja.
– Resultatet i uravstemningen viser at det er stor misnøye med forhandlingsresultatet, sa Trønnes den gang.
Slik blir tilleggene
12. september skulle partene egentlig startet mekling hos Riksmekleren. Men to dager før ble partene enige på egen hånd.
Resultatet; mer lønn og bedre tillegg enn opprinnelig framforhandlet.
Blant annet blir nattillegget på 80 prosent, ikke 70 som tidligere framforhandlet. Tillegget for pålagt arbeid på søndag blir på 85 prosent – ikke 45 prosent. Disse tilleggene er i dag på 100 prosent.
– Vi har gått med på kutt i disse tilleggene rett og slett fordi det ikke er økonomisk bærekraftig med så høye tillegg. Det er ingen andre i bransjen som har tillegg på dette nivået, selv med de nye satsene, sier Trønnes.
Lønn under kurs
I forhandlingene ble det og avtalt endringer i overenskomsten. Blant annet at: «Ansatte beholder lønn når de tar kurs pålagt av bedriften. Ansatte beholder også tillegg etter oppsatt turnus når de tar kurs pålagt av bedriften».
Og at: «Ansatte må ha relatert fagbrev i forhold til det de jobber med for å få fagarbeiderlønn … Det innføres et skille mellom ufaglært og faglært lagermedarbeider; ufaglærtlønna blir det samme som i dag – 537.660 kroner, mens faglært blir 555.000.»
I uravstemningen stemte nærmere 86 prosent ja, mens 12 prosent stemte nei. Valgdeltakelsen var drøyt 88 prosent.