morten.hansen@lomedia.no
Med Sverige og Finlands medlemskap i Nato har det oppstått nye muligheter og nye behov. Blant annet vil behovet for å frakte tungt forsvarsmateriell som panservogner mellom landene øke.
Bane Nor inngikk nylig en avtale med Forsvaret og svenske Försvarsmakten, som gjør det mulig for alle tre partene å anskaffe jernbanevogner gjennom samme avtale. Anskaffelsen vil styrke kapasiteten for transport av tyngre materiell på jernbane.
– Avtalen er et direkte resultat av Bane Nors rolle i totalforsvaret og det gode nordiske samarbeidet om samfunnssikkerhet og transportberedskap. Avtalen innebærer en betydelig forbedring av kapasitet for militær transport på jernbanen både i Norge og Sverige, mellom landene, og til andre land i Europa, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane Nor, i en pressemelding.
Felles krav sikrer felles standard
Felles krav i anskaffelsen gjør at Norge og Sverige kan bruke samme vogner til å ivareta begge lands militære behov. Når de norske vognene ikke benyttes av Forsvaret, kan de disponeres av Bane Nor, og eventuelt leies ut til sivil godstransport. Dette er viktig for å holde vognene i god stand og klare for bruk.
Forsvaret er fornøyd med den nye samarbeidsavtalen, som de mener styrker den felles forsvarsevnen.
– Evne til å forflytte tyngre militært materiell og forsyninger på bane internt i Norge og mellom de nordiske landene er avgjørende for vår felles forsvarsevne. Dette samarbeidet viser at tverrsektorielt og nordisk samarbeid kan gi betydelige effekter, og jeg er svært fornøyd med at vi sammen har fått på plass denne avtalen sier Gro Jære, direktør i Forsvarsmateriell, i pressemeldingen.
Samarbeidsavtalen har en øvre ramme på 120 jernbanevogner. Konkurransegrunnlaget og anbudsforespørsel er sendt ut med mål om å inngå kontrakt i løpet av året. Bane Nor kjøper ti jernbanevogner som en pilotanskaffelse i avtalen. Øvrige vogner kjøpes gjennom opsjoner til avtalen.