JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skal bruke drøyt 200 milliarder på vedlikehold

Nasjonal transportplan

Skal bruke drøyt 200 milliarder på vedlikehold

VEDLIKEHOLD: De neste 12 årene skal det bli mer arbeid på skinnegang som allerede er lagt.

VEDLIKEHOLD: De neste 12 årene skal det bli mer arbeid på skinnegang som allerede er lagt.

Ole Palmstrøm

Regjeringen foreslår å bruke nesten 436 milliarder på jernbanen de neste 12 årene. Snaut halvparten skal brukes på å gjøre jernbanen mer driftssikker.

morten@lomedia.no

Norge har gammel og slitt infrastruktur. Nå skal dette gjøres noe med. Regjeringen foreslår i Nasjonal Transportplan (NTP) å bruke 205 milliarder kroner på drift, vedlikehold, fornying og mindre investeringstiltak de neste tolv årene.

– Bane Nor sier dette vil bidra til å redusere innstillinger og forsinkelser med 30 prosent i slutten av perioden, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

17 milliarder i året

Totalt foreslår regjeringen å bruke nesten 436 milliarder kroner på jernbanen i løpet av disse 12 årene. I gjennomsnitt utgjør dette drøyt 17 milliarder kroner per år i perioden. Det er en økning på 62 prosent sammenliknet med nivået for 2024. 

– Vi har sagt at denne planen skal innebære en historisk satsing på jernbanen. Og det er det, sier Nygård.

Det er ikke store prosjekter som stikker av med mesteparten av pengene.

Den kommende perioden skal pengene spres utover der det trengs. Samferdselsministeren sier mange små og mellomstore tiltak til sammen vil gi de reisende eksempelvis timinuttsintervall på lokaltogstrekningene inn til Oslo S fra Asker, Ski og Lillestrøm, mot kvartersavganger i dag. 

Gods på bane

Godstrafikken på jernbanen vil også merke prioriteringene. Prioriterte strekninger, i tillegg til Oslo-Trondheim på Dovrebanen, er Oslo-Narvik på Kongsvingerbanen og Ofotbanen (via Sverige), Oslo-Bergen på Bergensbanen og Trondheim-Bodø på Nordlandsbanen. Nær 19,5 milliarder kroner settes av til å øke godsvolumet på disse strekningene.

– Vi prioriterer tiltak som skal gjøre det mulig å frakte mer varer på jernbanen, blant anna mellom Oslo og Trondheim. Det betyr utslippsfri og klimavennlig transport og rimeligere frakt for næringslivet, sier samferdselsministeren.

Nybygg

Men noe nytt blir det. Nær 154 milliarder kroner er prioritert til store investeringer. Av dette er om lag 95 milliarder kroner sette av til nye tiltak i planperioden, mens resten skal brukes til å fullføre pågående prosjekt. 

Blant annet planlegges det å bruke 39 milliarder til ny E16 og jernbane mellom Arna og Stanghelle, dobbeltspor på jernbanen mellom Råde og Fredrikstad til 23 milliarder kroner, dobbeltspor på jernbanen til Hamar til 10 milliarder og elektrifiseres til om lag 8 milliarder kroner Røros- og Solørbanen skal elektrifiseres for rundt 8 milliarder kroner.

Riktige prioriteringer

Jernbaneforbudet påpeker at lekkasjene og signalene som har vært gitt fra samferdselsministeren de siste månedene gjorde at framleggingen av NTP ikke bydde på de store overraskelsene.

Hun merker seg at det er prosjektene som ikke blir prioritert først, som for eksempel Ringeriksbanen, som får mest pressedekning.

– Vi skulle også helst sett at alt ble gjort samtidig, men her har regjeringen vært nødt til å gjøre noen valg. Vi er glade for at de prioriterer drift og vedlikehold og ferdigstiller de påbegynte dobbeltsporene. Det tjener både godstransporten, kapasiteten rundt byene og pendlere på Østlandet, sier Jane B. Sæthre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

Mer involvering

Hun og NJF applauderer at det legges opp til at pengene skal bli brukt mer effektivt med tydelige krav til ferdigstilling og mer samarbeid med næringslivet i prosjektering og gjennomføring.

– Det er ikke noe vits å bygge jernbane hvis de som skal bruke den ikke får sagt noe om hvordan det kan tilrettelegges for effektiv bruk framover. Det handler ikke bare om å love bort penger. Det må klargjøres hvorfor og hvordan. Da må brukernes involveres, sier Sæthre.

10.04.2024