JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tapte 20 millioner på noen uker

Gods på bane

Tapte 20 millioner på noen uker

Store tap: Ingvild Storås i CargoNet sier selskapet i løpet av noen få uker tapte 20 millioner kroner på at jernbanen ble stengt ved flere anledninger.

Store tap: Ingvild Storås i CargoNet sier selskapet i løpet av noen få uker tapte 20 millioner kroner på at jernbanen ble stengt ved flere anledninger.

Ole Palmstrøm

Politikerne vil bevilge penger til vedlikehold og fornying, og Bane Nor har gryteklare prosjekter. – Vi har ikke tid til å vente på bedre jernbane, sier CargoNet-sjefen

morten.hansen@lomedia.no, ole@lomedia.no

– Vi trenger mer vedlikehold og fornyelse, flere og lengre krysningsspor og økt terminalkapasitet. Problemet er at det tar tid. Og godsoperatørene har ikke tid, understreker Ingvild Storås, avtroppende administrerende direktør i CargoNet.

De kommende årene har Bane Nor planer om å gjøre store investeringer som skal gjøre det mer attraktivt å sende gods på bane.

Forlengelse av krysningsspor og videreutvikling og modernisering av terminaler er noe av det som er planlagt. Men økonomien til CargoNet og de andre godsselskapene på jernbanen tåler ikke flere år med stengte togstrekninger og sprengt kapasitet. Hver gang jernbanen stenger på grunn av problemer, taper selskapene penger.

– Dette går ikke i hop. Bare de siste ukene har vi tapt 20 millioner kroner. Det holder ikke i lengden, slår Storås fast.

– Dramatisk

Og de siste ukene føyer seg inn i rekken av uker og år med problemer på jernbanen; problemer med kranene på Alnabruterminalen, kollapsen av Rankleiv bru, avsporing på Ofotbanen, avsporing på Bergensbanen, brann på Bergensbanen og Forsinket ERTMS-utbygging er noen av hendelsene som har skapt trøbbel.

– Dette er realiteten, sier Storås. 

Hun er glad for at det satses på jernbanen i Nasjonal transportplan. Men hun etterlyser og strakstiltak.

For når jernbanen er stengt, tjener ikke godsselskapene penger. Samtidig løper utgiftene.

– 80 prosent av kostnadene påløper når vi ikke får kjørt. Det er dramatisk når det er så mye nedetid som det er, sier Storås.

Handler om politisk vilje

Hun etterlyser kompensasjonsordninger, og slår fast at det handler om politisk vilje. Bransjen må ha rammebetingelser som gjør at det finnes gods på bane i framtida.

– Vi må få en reell kompensasjonsordning når vi ikke får kjørt. Staten må bruke det reelle juridiske handlingsrommet som finnes til å øke støtten. I tillegg må det bli slutt på å bruke masse penger til å gjøre det mye enklere å kjøre på vei, og samtidig gjøre det dyrere og vanskeligere å kjøre på bane. Det haster. Vi har ikke tid til å vente i fire år. Da har vi ikke gods på bane lenger, sier Storås.

08.11.2024