JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Til lands,29på skinner

og i luften

Elektromontører

Til lands,29på skinner

og i luften

Kontaktledningsanlegget på Bergensbanen nærmer seg pensjonsalder og skal byttes ut.

morten.hansen@lomedia.no

Elektromontør og lokomotivfører Håkon Eggen lener seg forover i kahytten, sjekker om det er klart og kjører ut fra Ål stasjon og inn på riksvei sju.

Så kommer han med en liten innrømmelse:

– Som lokfører burde jeg vel egentlig ikke si det, men dette er et veldig bra verktøy å ha i verktøykassen.

Verktøyet er et kjøretøy som er like bra til lands som på skinner – og litt i lufta og. En stormobil – en lastebil som er ombygd til å kunne kjøre på jernbaneskinner, og som har en kranvogn som gjør det mulig å jobbe med kontaktledningene. 

Lang og tung til lastebil å være. Liten og nett i forhold til en jernbanevogn.

Jevnlig kontroll

Denne morgenen er det generisk kontroll som skal utføres. Hvert feste til kjøreledningen skal sjekkes; Er det jording? Er det rett trykk på ledningen? Er alt som det skal. 

Eggen skal sammen med elektromontør-kollegaene i Bane Nor: Oddgeir Finstad, Nils Olav Nilssen, Gaute Skurdal og Aslak Halstensgård, sjekke om alt er som det skal være. Enkle feil blir reparert på stedet. Kreves det mer utstyr og deler, blir det gjort senere.

– Til sånt arbeid er denne bilen perfekt. Vi sparer mye tid ved at vi kan kjøre på veien, fastslår Eggen.

Mindre venting

Fra Ål stasjon til nedlagte Bergheim stasjon i Nesbyen tar det en snau time å kjøre. Når de er framme, kan de begynne å jobbe. 

Skulle de brukt en revisjonsvogn til denne jobben, hadde det tatt mye lengre tid. Tid til å stå på et krysningsspor mens de venter på å få kjøre videre. 

Venting på tilgang til sporet er en del av det å jobbe på jernbanen. Sånn må det være. Person- og godstog må fram.

– Men vi vil jobbe mest mulig effektivt. Å ha tilgang til forskjellige verktøy som gjør oss i stand til det, er flott. Heldigvis har vi ledere hos oss som følger med på hva som er mulig og som tør å tenke nytt. For hvis vi kan kutte ned på ventetiden, er det ingenting som er bedre enn det, sier Eggen. 

Ingen erstatning

Når lastebilen forlater veien og kjører inn på jernbanesporet, er det jernbanens regler som gjelder. I det vognhjulene senkes på skinnegangen er det slutt på bruk av ratt og gummihjul.

– Når vi er i sporet, er det litt som å håndtere en dieseldrevet jernbanevogn. Fordelen er at det blir litt enklere å operere denne. Man trenger ikke være lokomotivfører, men man må ha lastebillappen for å kjøre på veien, sier Eggen.

Han er likevel klar på at stormobilen ikke erstatter den gode gamle revisjonsvogna.

– Når tyngre arbeid skal gjøres, er det ikke noe alternativ. Da er det kun skikkelig togmateriell som gjelder.

Vi vil jobbe mest mulig effektivt. Å ha
tilgang til forskjellige verktøy som gjør oss i stand til det, er flott.

Håkon Eggen, elektromontør

Når tyngre arbeid skal gjøres, er det ikke noe alternativ. Da er det kun skikkelig togmateriell som gjelder.

Håkon Eggen, elektromontør

Erstatter 60 år gammelt anlegg

Samtidig med det kontinuerlige vedlikeholdsarbeidet på Bergensbanen, pågår det mye fornying. Blant annet skal deler av Bergensbanen få nytt strømanlegg. Dagens system ble installert på 1960-tallet og består av kun én kjøreledning. 

Det er den 180 kilometer lange strekningen gjennom Hallingdal som skal få nytt kontaktledningsanlegg (KL-anlegg) og nye transformatorer. På strekningen er det om lag 4000 master og over 200.000 meter med ny kontaktledning. I tillegg kommer 28 nye autotransformatorer. 

Det nye anlegget vil sørge for sikker tilførsel av kjørestrøm til togene og færre stopp i trafikken når jobben er ferdig i 2027.

Erstatter 60 år gammelt anlegg

Samtidig med det kontinuerlige vedlikeholdsarbeidet på Bergensbanen, pågår det mye fornying. Blant annet skal deler av Bergensbanen få nytt strømanlegg. Dagens system ble installert på 1960-tallet og består av kun én kjøreledning. 

Det er den 180 kilometer lange strekningen gjennom Hallingdal som skal få nytt kontaktledningsanlegg (KL-anlegg) og nye transformatorer. På strekningen er det om lag 4000 master og over 200.000 meter med ny kontaktledning. I tillegg kommer 28 nye autotransformatorer. 

Det nye anlegget vil sørge for sikker tilførsel av kjørestrøm til togene og færre stopp i trafikken når jobben er ferdig i 2027

06.06.2025