morten.hansen@lomedia.no
– Det er klart; Når en omgås noen over flere uker, så er det jo naturlig å slå av en prat en gang iblant.
Dette skal være en reportasje om Norsk jernbanemuseum. Om gamle tog som står utstilt og togkupeer fra en tid som en gang var.
Men når Ole Ivan Fosshaug, på sindig hedmarksdialekt, nevner i en bisetning at de har vært med på filminnspilling av Mission Impossible med Tom Cruise. Ja, da blir nysgjerrigheten pirret.
Slåssing på taket
For NJM er ikke bare et sted hvor gamle gjenstander blir oppbevart til utstilling. De kan og med rette kalle seg en aktør innen film og TV – både nasjonalt og internasjonalt.
Mest kjent er selvfølgelig «Mission Impossible – Dead Reckoning – part 1» som ble filmet på Raumabanen høsten 2020. Det var nesten et år med forarbeid og fire uker med innspilling. Resultatet kan en se i scenen hvor Tom Cruise sloss på taket av toget samt noen scener med utendørsbilder av toget og naturbilder.
– Men vi har vært med på flere andre kjente norske filmer og, sier Fosshaug.
TV-serien «Makta» og filmen «Kongens Nei» er noe av det museet har bidratt på.
Fra Caroline til Haakon
Men selv om det er stas å jobbe med film og vise fram gammelt togmateriell på TV-skjerm og filmlerret, er det viktigste for museet å vise norsk jernbanehistorie og jernbanens betydning for utviklingen av det norske samfunnet.
På Hamar står blant annet et av Norges første lokomotiver; Caroline fra 1861 i tillegg til salongvognen til kong Haakon, en dampdrevet snøfreser brukt på Bergensbanen og ett av Norges største damplokomotiv – Dovregubben. Videre finnes det mengder av andre små og store gjenstander brukt på jernbanen, og kunnskap i både skriftlig og menneskelig form.
– Vi har en stor samling, men dessverre er det ikke mulig å ha alt framme for publikum. Men er det noe en lurer på om norsk jernbane, er det svært sannsynlig at svaret finnes her, sier Fosshaug.
Tog-Norge i miniatyr
Han understreker at de i høyeste grad er et levende museum. For det er ikke bare i lokalene på Hamar det er aktivitet. Med mer eller mindre jevne mellomrom drar både damp-, diesel- og elektriske lokomotiv vogner med museumsbesøkende på tur. Blant annet brukes lokomotiv og vogner jevnlig på historiske reiser, som for eksempel turer til Åndalsnes eller julemarkedet på Røros, Hamar-Elverum med damplokomotiv og jubileumsturer på flere jernbanestrekninger.
Museet har lisens til å drive persontrafikk og er svært sannsynlig Norges minste togselskap.
– Jeg tror ikke det er noen togselskap som er mindre enn oss fem på avdelingen for teknisk drift. Vi bekler alle tenkelige roller et togselskap har – både praktiske, tekniske og administrative. Det skal godt gjøres å drifte et selskap med færre folk, smiler Fosshaug.
Han påpeker at museet har det meste. For i tillegg til materiell og togselskap-lisens, er de også sin egen infrastruktureier.
– Skinnegangene, stasjonene og signalsystemet inne på museumsområdet er eid av oss selv. Så når en sier at Bane Nor eier all infrastruktur i Norge, er det bare nesten riktig. Jernbanemuseet er et lite Tog-Norge i miniatyr, slår Fosshaug fast.
Vi har en stor samling, men dessverre er det ikke mulig å ha alt framme for publikum
Ole Ivan Fosshaug
Norsk jernbanemuseum
Opprettet i 1896 av jernbanefolk og ligger på Hamar.
Er en statlig etat som styres av Jernbanedirektoratet.
Skal dokumentere jernbanens historie i Norge og dens rolle for utviklingen av det norske samfunnet.
Hamar, kanskje jernbanebyen framfor noen i Norge, er også et av arnestedene for landets statsbaner med Grundsetbanen til Grundset i Elverum, som åpnet i 1862
Lå opprinnelig i andre etasje på Hamar stasjon. tablert som et friluftsmuseum i 1930. Ble flyttet til Martodden ved Mjøsa i 1956.
Samler inn, forsker, formidler og stiller ut til bruk i studie-, utdannings- og underholdningsøyemed.
Da NSB ble splittet opp i 1996, endret museet navn fra NSB Jernbanemuseet til Norsk jernbanemuseum. Museet tok da tilbake det navnet det hadde fra 1896 til 1946.
Fra 1996 til 2016 var museet en del av Jernbaneverket.
Kilde: Norsk jernbanemuseum
