JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Treg start for

nytt signalsystem

Sikkerhet på skinnenene

Treg start for

nytt signalsystem

SPENT PÅ OVERRASKELSER: Sverre Kjenne er øverste ansvarlig for ERTMS-prosjektet i Bane Nor. Når første togstrekning tar i bruk systemet til sommeren er han spent på om det vil dukke opp ting de ikke har tenkt på.

SPENT PÅ OVERRASKELSER: Sverre Kjenne er øverste ansvarlig for ERTMS-prosjektet i Bane Nor. Når første togstrekning tar i bruk systemet til sommeren er han spent på om det vil dukke opp ting de ikke har tenkt på.

Morten Hansen

Systemene som styrer når og hvor togene skal kjøre, er godt over pensjonsalderen. Innføringen av et nytt signalsystem (ERTMS) har støtt på forsinkelser og uforutsette hindringer, men til sommeren blir første togstrekning heldigitalisert.

morten.hansen@lomedia.no

– Det er et akutt behov for fornyelse. Dette er ikke et prosjekt vi har funnet på bare for å gjøre noe. Vi har 15 forskjellige signalsystem plassert på 336 stasjoner rundt omkring i Norge. De første av disse ble produsert rundt 1950. Vi har ikke noe valg, fastslår Sverre Kjenne.

Berører alle

Bane Nors konserndirektør for digitalisering og teknologi har det øverste ansvaret for innføringen av ERTMS på jernbanen i Norge. Med det nye systemet vil jernbanen få ett trafikkstyrings- og signalsystem å forholde seg til. 

For å få det til, må lokomotivene bygges om, og gammelt signalsystem langs jernbanen må byttes ut. Så å si alle som jobber på jernbanen vil på en eller annen måte bli berørt. Det betyr mange kurs og mye etterutdanning. Det er et enormt prosjekt som er estimert å koste drøyt 30 milliarder kroner. Innen 2034 skal alt være på plass. Håper man i hvert fall.

Så langt har ikke innføringen gått på skinner. De første banestrekningene skulle stå klare til å ta i bruk ERTMS senhøsten 2022. Nå er datoen satt til august i år.

Kjenne innrømmer at prosjektet han leder, har slitt med det samme som resten av norsk jernbane; forsinkelser.

– Det er et komplisert utviklingsløp hvor vi har fått vår del av utfordringer. Og det vil vi fortsette å få. Det er et enormt puslespill som skal legges, hvor tre leverandører må levere likt. Alt må klaffe, sier Kjenne. 

De tre leverandørene er Siemens som leverer nytt signalanlegg, Alstom som bygger om togene og Thales som leverer det nye trafikkstyringssystemet. De skal lage systemer som snakker sammen. 

– Er en komponent forsinket, blir hele prosjektet forsinket, påpeker Kjenne.

Lært av andres feil – gjort egne

Det er ikke bare Norge som skal innføre ERTMS. Dette er en standard som landene i Europa benytter for styring av tog. Målet er at grensekryssende trafikk skal fungere enklere. Selv om Norge er et av de første landene som kommer til å ha systemet på hele sin jernbane, er det land som allerede har innført dette på enkeltstrekninger.

– Vi har hentet erfaringer fra landene hvor systemet er i bruk for å unngå å gjøre samme feil som de har gjort. Men så har vi gjort våre egne feil. Det er ikke til å unngå i et så stort prosjekt. Uansett hvor godt vi planlegger, vil det dukke opp ting vi ikke har tenkt på. 

At støy fra elektriske ledninger på gamle tog påvirket det nye systemet som ble montert inn i lokomotivene, er en av mange oppdagelser.

Burde startet tidligere

Hadde det vært lurt å vente med igangsettingen av ERTMS til andre land var kommet lenger, og på den måten fått mer kunnskap?

– Nei. Snarere tvert imot. Skulle vi gjort noe annerledes, ville det vært å begynne tidligere. Det hadde spart oss for kostnader. For eksempel har vi ikke kunnet bruke ERTMS på den nye Follobanen ennå, sier Kjenne.

Han og Bane Nor har fått kritikk for å sette datoer for når de forskjellige strekningene skal stå klare med ERTMS. Kjenne mener dette har vært nødvendig. Å jobbe mot en dato setter press på både Bane Nor og de eksterne leverandørene. 

– Det er en avveiing. På den ene siden skaper et tydelig mål mobiliseriog trykk på framdrift. På den andre siden får det en negativ effekt når målet ikke nås. Jeg mener likevel vi fortsatt må våge å sette datoer. Men vi må også kommunisere usikkerheten rundt dette, sier Kjenne.

Konserndirektøren erkjenner de har vært for dårlige til å få fram at tidsplanene kan ryke. Han mener likevel strategien er riktig. Derfor har de annonsert at første strekning, som er deler av Gjøvikbanen, skal stå klar mot slutten av august i år, etter en periode med testkjøring for operatørene.

– Er jeg sikker på at vi treffer? Nei, det kan jeg aldri være, understreker Kjenne.

Spent på det ukjente

Og det er en spent Kjenne som teller ned dagene til første virkelige test av ERTMS på norsk jernbane. Han mener Bane Nor er mer forberedt enn de noen gang har vært. De har testet og simulert. 

– Jeg er mest spent på det jeg ikke vet. Spørsmålet er hva vi ikke har husket på. Det er en sjanse for at det vil komme en overraskelse. Hva det er, lurer jeg på, sier Kjenne. 

Det er et enormt pusle­spill som skal legges, hvor tre leverandører må levere likt. Alt må klaffe.

Sverre Kjenne.

10.04.2024