JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Veldig skuffet og sint

Oppsplitting

Veldig skuffet og sint

Norsk Jernbaneforbund reagerer på at Jernbanedirektoratet har ­vurdert mer oppsplitting i nord – stikk i strid med regjeringens uttalte politikk.

morten.hansen@lomedia.no

Meråkerbanen er elektrifisert, og Jernbanedirektoratet har derfor sett på mulighetene for forbedringer i togtilbudet. De har endt opp med å videreføre dagens togtilbud med SJ Norges to daglige avganger hver vei mellom Trondheim og Storlien.

Men i løpet av prosessen har direktoratet vurdert å skille ut banestrekningen og tildele den til noen andre enn SJ Norge. Blant annet har det vært dialog med flere togoperatører.

Dumping

Det får Norsk Jernbaneforbund (NJF) til å reagere. Forbundssekretær Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø karakteriserer det som uholdbart og lite forutsigbart. Ikke minst for de ansatte i selskapene.

– Jeg synes det er useriøst og lite troverdig når direktoratet gjør slike krumspring. Spesielt i dette eksempelet hvor de ansatte kunne risikert å bli virksomhetsoverdratt over landegrensen. Til hva? Til svenske lønninger og svensk tariff? Det ville vært det samme som dumping, fastslår Baadstøe-Ostrø.

Hun reagerer spesielt på at dette skjer under en arbeiderpartiregjering og i stillhet. Stikk i strid med det som er blitt lovet: Stans i anbud på jernbanestrekninger og nei til oppsplitting.

– Jeg er veldig skuffet og sint. Jeg sitter med en følelse av at det bare er flaks at det ordnet seg denne gangen. At vi var heldige som ble klar over hva som var i ferd med å skje. Jeg skulle så gjerne tro på at det ikke vil skje igjen, men jeg er absolutt ikke trygg på det, sier Baadstøe-Ostrø.

Jernbanedirektoratets dialog med de svenske operatørene viste at et fjerntogtilbud ville bli for dyrt å gjennomføre. Derfor besluttet direktoratet at dagens togtilbud med SJ Norge skal videreføres.

Best for markedet

NJF-magasinet har spurt Samferdselsdepartementet om Jernbanedirektoratets prosess er vurdert av samferdselsministeren, og om den samsvarer med den politiske målsettingen om stans i anbud på jernbanestrekninger og nei til oppsplitting.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård skriver i en e-post at det er Jernbanedirektoratet som er kjøper av persontogtransport, og at de har vurdert ulike rutemodeller på Meråkerbanen. 

«Direktoratet har i vurderingen sett på hvilket alternativ som samlet sett er best for markedet og passasjerene, i tillegg til det anslåtte vederlagsbehovet», skriver Nygård. 

Samferdselsministeren påpeker at etter at EUs fjerde jernbanepakke ble gjeldende i Norge, er jernbanemarkedet i utgangspunktet et fritt marked. Dersom markedet ikke klarer å løse transportbehovet, kan det offentlige inngå en avtale om offentlig tjenesteforpliktelse.

«Denne regjeringens foretrukne metode er direktetildeling», skriver Nygård.

Informerte departementet

Erik Lund, avdelingsdirektør i avdelingen for kjøp og avtalestyring i Jernbanedirektoratet, skriver i en e-post at direktoratet informerte Samferdselsdepartementet om alternativer som ble vurdert i arbeidet med nytt rutetilbud på Meråkerbanen fra desember 2026, og beslutningen om å videreføre dagens rutetilbud. 

Lund skriver videre at problemstillingene rundt virksomhetsoverdragelse ikke var noe de vurderte.

«Arbeidet med tilbudsutvikling i jernbanesektoren har ulike faser. Prosessen starter med å vurdere markedsbehov og tilgang på innsatsfaktorer som infrastrukturkapasitet og kjøretøy. For Meråkerbanen konkluderte vi med å videreføre rutetilbudet i eksisterende trafikkavtale med SJ Norge», skriver Lund.

Jeg sitter med en følelse av at det bare er flaks at det ordnet seg denne gangen.

Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø

05.12.2025