JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil vite mer om bussulykkene

Statens havarikommisjon:

Vil vite mer om bussulykkene

STORE SKADER: Bussjåførene har lite beskyttelse når kollisjoner inntreffer. Nå skal Statens Havarikommisjon finne ut mer om bussulykker og komme med råd for å gjøre sjåførenes arbeidsplass tryggere. Bildet er fra en ulykke i Oslo sommeren 2022.

STORE SKADER: Bussjåførene har lite beskyttelse når kollisjoner inntreffer. Nå skal Statens Havarikommisjon finne ut mer om bussulykker og komme med råd for å gjøre sjåførenes arbeidsplass tryggere. Bildet er fra en ulykke i Oslo sommeren 2022.

Bjørn A. Grimstad

Statens havarikommisjon (SHK) vil ha mer kunnskap om kollisjonssikkerhet i buss. Nå skal de gjennomføre en grundigere undersøkelse. Målet er å forbedre sikkerheten.

Morten.hansen@lomedia.no

Etter undersøkelse av tre møteulykker mellom busser i lave hastigheter skal SHK gjennomføre en temaundersøkelse om kollisjonssikkerhet i buss. 

Temaundersøkelsen vil kartlegge møteulykker med buss involvert over en lengre tidsperiode, og sette dette i sammenheng.

Tidligere undersøkelser har ifølge SHK klarlagt svakheter med busskonstruksjon med tanke på møteulykker mellom busser i lave hastigheter.

Behov for kunnskap

I en rapport etter møteulykken mellom to busser i Fredrikstad, i romjulen 2022, skriver havarikommisjonen:

«Møteulykker der buss er et av de involverte kjøretøyene utgjør imidlertid rundt 2–3 prosent av alle omkomne i trafikken. SHK mener derfor at det er behov for større kunnskap om de totale utfordringene rundt kollisjonssikkerheten i buss, og den påvirkningen dette kan ha på andre trafikantgrupper i møteulykker. Med bakgrunn i dette vil de foreta nærmere undersøkelser av temaet kollisjonssikkerhet i buss.»

I denne ulykken omkom en bussfører, en annen kritisk skadd etter en frontkollisjon mellom to busser i henholdsvis 32 og 35 kilometer i timen. Undersøkelsen viste at den venstre hjørnekonstruksjonen på busser generelt ikke er konstruert med tanke på slike sammenstøt.

Bedt om lenge

De viktigste områdene i den kommende undersøkelsen vil være å kartlegge de tekniske hendelsesforløpene i møteulykker med buss og andre kjøretøygrupper, over en lengre tidsperiode for å få en større forståelse av hvorfor ulykkene fikk slike utfall. Basert på dette vil SHK utrede områder for forbedring av sikkerheten.

Leder av Buss landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Finn Arne Solberg, sier bussjåførene har etterlyst en slik grundig gjennomgang lenge.

– Det er positivt at det omsider blir tatt grep for å få mer kunnskap. Dette har vi bedt om lenge – i mange sammenhenger. Vi vet hvor svakhetene ligger hen, men å få en uavhengig gransking vil være positivt i arbeidet for sikkerheten til bussjåførene, sier Solberg.

26.01.2024