Morten.hansen@lomedia.no
Etter undersøkelse av tre møteulykker mellom busser i lave hastigheter skal SHK gjennomføre en temaundersøkelse om kollisjonssikkerhet i buss.
Temaundersøkelsen vil kartlegge møteulykker med buss involvert over en lengre tidsperiode, og sette dette i sammenheng.
Tidligere undersøkelser har ifølge SHK klarlagt svakheter med busskonstruksjon med tanke på møteulykker mellom busser i lave hastigheter.
Behov for kunnskap
I en rapport etter møteulykken mellom to busser i Fredrikstad, i romjulen 2022, skriver havarikommisjonen:
«Møteulykker der buss er et av de involverte kjøretøyene utgjør imidlertid rundt 2–3 prosent av alle omkomne i trafikken. SHK mener derfor at det er behov for større kunnskap om de totale utfordringene rundt kollisjonssikkerheten i buss, og den påvirkningen dette kan ha på andre trafikantgrupper i møteulykker. Med bakgrunn i dette vil de foreta nærmere undersøkelser av temaet kollisjonssikkerhet i buss.»
I denne ulykken omkom en bussfører, en annen kritisk skadd etter en frontkollisjon mellom to busser i henholdsvis 32 og 35 kilometer i timen. Undersøkelsen viste at den venstre hjørnekonstruksjonen på busser generelt ikke er konstruert med tanke på slike sammenstøt.
Bedt om lenge
De viktigste områdene i den kommende undersøkelsen vil være å kartlegge de tekniske hendelsesforløpene i møteulykker med buss og andre kjøretøygrupper, over en lengre tidsperiode for å få en større forståelse av hvorfor ulykkene fikk slike utfall. Basert på dette vil SHK utrede områder for forbedring av sikkerheten.
Leder av Buss landsråd i Norsk Jernbaneforbund (NJF), Finn Arne Solberg, sier bussjåførene har etterlyst en slik grundig gjennomgang lenge.
– Det er positivt at det omsider blir tatt grep for å få mer kunnskap. Dette har vi bedt om lenge – i mange sammenhenger. Vi vet hvor svakhetene ligger hen, men å få en uavhengig gransking vil være positivt i arbeidet for sikkerheten til bussjåførene, sier Solberg.