morten.hansen@lomedia.no
Økningen gjelder fra 1. april i år.
– Jeg er glad vi kom til enighet, og unngikk streik. Vi har landet et godt lønnsoppgjør for våre medlemmer i bussbransjen, sier Henriette Jevnaker, nestleder i LO Stat.
Hun forhandlet på vegne av Jernbaneforbundets medlemmer i Vy Buss.
Bussbransjeavtalen
Samtidig som LO og NHO møttes til mekling, satt NHO Transport og forbundene som organiserer bussjåførene i et annet møterom hos Riksmekleren. Og i likhet med LO og NHO, ble det også i denne meklingen enighet om at alle får 5 kroner i timen i et generelt tillegg.
Men lønna til bussjåførene bestemmes i det som heter Bussbransjeavtalen. Denne avtalen skal sikre at press på lønns- og arbeidsvilkår ikke blir avgjørende for hvilke selskap som vinner anbud, og at sjåførene sikres en lønnsutvikling på linje med resten av arbeidslivet i Norge.
«Lokale forhandlinger» i fjor
For å sikre dette er mulighetene til lokale forhandlinger veldig små. Mens årets LO-NHO-oppgjør går videre til forhandlinger i den enkelte bedrift, er forhandlingene i bussbransjen avsluttet.
Det betyr ikke at sjåførene bare får fem kroner. Istedenfor lokale forhandlinger ble partene i fjor enige om et ytterligere tillegg på 4,50 kroner i timen. Dette tillegget blir også utbetalt fra 1. april i år. Dermed får bussjåførene en samlet lønnsøkning på 9,50 kroner.
Frontfaget
I lønnsoppgjøret mellom LO og NHO, det som også kalles for frontfaget, ble det en rekordrask løsning. Alle får 5 kroner i timen i generelt tillegg, og lavtlønte ytterligere 2 kroner.
Seinere i år starter de lokale lønnsforhandlingene i dette oppgjøret, som kan gi ytterligere lønnstillegg. Det vil variere hva en får i de lokale forhandlingene, men til sammen er det satt en ramme for hele oppgjøret på 4,4 prosent.
Det betyr at ansatte i gjennomsnitt skal få en lønnsvekst på 4,4 prosent i år. Men det vil være noen forskjeller mellom bedrifter og yrkesgrupper.
Med en prisvekst på 2,7 prosent og lønnsvekst på 4,4 prosent, gir det en reallønnsvekst på 1,7 prosent.
De fleste medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) vil forhandle senere i Spekter-oppgjøret, men forbundet har også medlemmer i NHO-bedrifter, blant annet i LKAB.
– Jeg er fornøyd med at vi kom i havn, at vi unngikk streik og at medlemmene våre har fått et godt oppgjør, sier forbundsleder Torfinn Håverstad, som var en del av LOs forhandlingsutvalg.