morten.hansen@lomedia.no
– Konkurransen var for hard, og forholdene var altfor ugunstige, sier Jörn Lindberget, styreleder i det svenske morselskapet BLS Rail AB, til det svenske nettstedet Järnvägar.
Dermed er det bare to godsselskap, CargoNet og OnRail, igjen på jernbanen i Norge. Også disse selskapene sliter med inntjeningen på grunn av dårlig infrastruktur.
21 medlemmer i Norsk Jernbaneforbund (NJF) er berørt av konkursen i BLS Rail.
Stengt Dovrebane
Lindberget legger til at hovedårsaken var togstansen på Dovrebanen i begynnelsen av dette året.
– Vi mistet mye av inntektene våre, og likviditeten vår ble svekket, fortsette Lindberget.
BLS Rail AS har fraktet gods mellom Alnabru i Oslo og Stavanger, Bergen og Trondheim.
Togene har blitt kjørt fem til seks dager i uken med egne og innleide lokomotiver.
Lite belegg
Ifølge Järnvägar har togene blitt kjørt med noen få lastede vogner. Det har kostet selskapet dyrt.
– I Norge betaler vi sporavgift per tog, så den kostnaden ble veldig høy da vi hadde så lav beleggsgrad på togene, sier Lindberget.
Ikke mulighet til å kjøre lengre tog enn 550 meter, høye strømkostnadene på grunn av bratte stigninger og mange starter etter stopp for å møte persontog på de enkeltsporede strekningene, har også gjort det vanskelig å drive lønnsomt.
Frafall
For drøyt to år siden la svenske Green Cargo ned sin godssatsing på jernbanen i Norge.
Også de begrunnet dette med at de økonomiske forutsetningene for forsvarlig drift ikke var til stede, til tross for stadig økende etterspørsel.