morten@lomedia.no
Da Otta bru måtte repareres i vinter, ble Dovrebanen stengt for gjennomgående trafikk i to måneder.
Det kostet godsselskapene dyrt. Nå vil regjeringen dekke deler av tapet stengingen førte med seg.
– Vi er glade for at det blir gitt kompensasjon. Nå blir det utrolig viktig at vi faktisk klarer å hente ut disse pengene, sier Mariann Ravnanger, leder av Cargo landsrådet i Norsk Jernbaneforbund (NJF)
Pengene må bli brukt
Hun viser til erfaringene fra da Randklev bru kollapset og Dovrebanen måtte stenge i 2023 og 2024.
– Det må ikke bli like komplisert denne gangen. Vi må være sikre på at pengene faktisk blir brukt til formålet de er bevilget til. Dette er støtte til å sikre driften i selskapene fram til infrastrukturen er så god at vi faktisk kan utføre jobben vår, som er å frakte gods på jernbane, sier Ravnanger.
Fra vei til bane
Regjeringen foreslår også å øke tilskuddsordningen for å overføre gods fra vei til jernbane med 30 millioner kroner. Fra 104,8 millioner kroner til 134,8 millioner kroner.
– Godstransport på jernbane er positivt for klima, miljø og transportberedskapen. Den forslåtte økningen i tilskuddsordningen kan bidra til å flytte mer godstransport fra asfalt til skinner, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Ordningen er i utgangspunktet foreløpig. Regjeringen har videreført ordningen med en godkjenning fra ESA fram til 2028.
Må jobbe systematisk
Robin Olsen, administrerende direktør i CargoNet, er glad for at regjeringen nå utnytter mulighetene i miljøstøtteordningen og utvider ordningen i revidert budsjett. Han tiltrådte stillingen som sjef i godsselskapet i begynnelsen av mai, og er fornøyde med at det settes av midler for bruddet på Dovrebanen.
– Det er viktig og nødvendig. Så vil vi gjerne at det jobbes videre med å skape en mer forutsigbar ordning for næringstransportene når slike hendelser skjer på jernbanen i fremtiden, sier Olsen.