JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Foreslår 100 millioner ekstra til jernbanen

Foreslår 100 millioner ekstra til jernbanen

STOPP: I to måneder i vinter ble godstog stående på terminalene på grunn av at Dovrebanen var stengt.

STOPP: I to måneder i vinter ble godstog stående på terminalene på grunn av at Dovrebanen var stengt.

Øyvind Dølplads

I regjeringens forslag til revidert statsbudsjett foreslår de å kompensere deler av de tapene godsselskapene fikk da Dovrebanen ble stengt i vinter.

morten@lomedia.no

Da Otta bru måtte repareres i vinter, ble Dovrebanen stengt for gjennomgående trafikk i to måneder.

Det kostet godsselskapene dyrt. Nå vil regjeringen dekke deler av tapet stengingen førte med seg.

– Vi er glade for at det blir gitt kompensasjon. Nå blir det utrolig viktig at vi faktisk klarer å hente ut disse pengene, sier Mariann Ravnanger, leder av Cargo landsrådet i Norsk Jernbaneforbund (NJF)

Pengene må bli brukt

Hun viser til erfaringene fra da Randklev bru kollapset og Dovrebanen måtte stenge i 2023 og 2024.

– Det må ikke bli like komplisert denne gangen. Vi må være sikre på at pengene faktisk blir brukt til formålet de er bevilget til. Dette er støtte til å sikre driften i selskapene fram til infrastrukturen er så god at vi faktisk kan utføre jobben vår, som er å frakte gods på jernbane, sier Ravnanger.

Fra vei til bane

Regjeringen foreslår også å øke tilskuddsordningen for å overføre gods fra vei til jernbane med 30 millioner kroner. Fra 104,8 millioner kroner til 134,8 millioner kroner.

– Godstransport på jernbane er positivt for klima, miljø og transportberedskapen. Den forslåtte økningen i tilskuddsordningen kan bidra til å flytte mer godstransport fra asfalt til skinner, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.

Ordningen er i utgangspunktet foreløpig. Regjeringen har videreført ordningen med en godkjenning fra ESA fram til 2028. 

  

Må jobbe systematisk

Robin Olsen, administrerende direktør i CargoNet, er glad for at regjeringen nå utnytter mulighetene i miljøstøtteordningen og utvider ordningen i revidert budsjett. Han tiltrådte stillingen som sjef i godsselskapet i begynnelsen av mai, og er fornøyde med at det settes av midler for bruddet på Dovrebanen.

– Det er viktig og nødvendig. Så vil vi gjerne at det jobbes videre med å skape en mer forutsigbar ordning for næringstransportene når slike hendelser skjer på jernbanen i fremtiden, sier Olsen.

06.06.2025