JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Godsselskapene blir bønnhørt

Godsselskapene får støtte

Godsselskapene blir bønnhørt

De siste årene har tapene vært på hundretalls millioner kroner. Nå foreslår regjeringen å gi mer i kompensasjon.

morten@lomedia.no

– Det er bra at godsselskapene får støtte i en særdeles vanskelig tid, sier Torfinn Håverstad, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Godsselskapene OnRail og CargoNet blir nå lovet å få kompensert deler av tapene de har hatt som følge av stengingen på henholdsvis Raumabanen og Nordlandsbanen.

I en pressemelding skriver Samferdselsdepartementet: «Som følge av at Raumabanen ble stengt for godstrafikk etter jordras tidligere i år, foreslår Samferdselsdepartementet å kompensere godstogoperatører for tap.» 

– Vi forventer at denne støtteordningen blir enkel å praktisere slik at utbetalingene skjer raskt, og at den dekker de reelle tapene, fortsetter Håverstad.

Sørger for at selskapene overlever

Samferdselsdepartementet varsler også etablering av en kompensasjonsordning som følge av kvikkleireskredet ved Levanger på Nordlandsbanen.

Dermed blir blant annet Norsk Jernbaneforbund (NJF) hørt. De har lenge bedt om gode og forutsigbare støtteordninger til godsbransjen på jernbanen. 

Håverstad poengterer at det ikke er mulig å spå naturkrefter, ulykker eller signalfeil. Han mener likevel det må være mulig å sørge for at godsselskapene overlever i påvente av en bedre og mer stabil infrastruktur.

– Det godsbransjen trenger aller mest er forutsigbarhet, så vi mener det må legges til rette for en permanent kompensasjonsordning som trer i kraft med én gang en togstrekning ikke er kjørbar.

Hvor mye og når?

Departementet foreslår at den allerede bevilgede kompensasjonsordningen på 70 millioner kroner for i år også skal gjelde for stengingen av Raumabanen i perioden juli til oktober. Det er OnRail som trafikkerer denne strekningen.

Hvor mye av tapet som vil bli dekket er enda ikke klart. 

Administrerende direktør i Onrail, Henning Aandal, skriver i en tekstmelding til NJF-magasinet at han ikke vet noe om hvor mye kompensasjon som vil bli gitt eller når den kommer. 

Han påpeker at kompensasjonen for stengingen ved Otta bru i perioden januar til april i år vil bli avklart i desember. I mellomtiden er togselskapene presset på likviditet for inntektstapet tilbake fra forrige vinter.

Kan leve videre

Aandal er likevel fornøyd med at det vil bli kompensasjon for tapene på Raumabanen.

– Da kan OnRail leve videre tross infrastrukturkrisen på jernbanen, skriver Aandal.

Han legger til at selskapet hans har kjørt på strekninger uten større avvik de siste seks ukene.

– Dermed kjører alle godstogene som planlagt og OnRail tjener penger, skriver Aandal.

Byråkratisk hurra-meg-rundt

Samferdselsdepartementet anslår at bevilgningen til Nordlandsbanen vil bli på 150–200 millioner kroner. I proposisjonen til Stortinget skriver de:

«Regjeringa vil komme tilbake med nærmere budsjettbehov i samband med revidert nasjonalbudsjett 2026. EFTAs overvåkingsorgan, ESA, må godkjenne ordninga før støtta kan bli utbetalt.»

Godsselskapet CargoNet har opplyst at raset ved Levanger så langt har kostet selskapet 40 millioner kroner.

Mariann Ravnanger leder landsrådet i NJF som organiserer terminalansatte i alle selskapene på jernbanen. 

Hun synes det er bra at Samferdselsdepartementet omsider kommer på banen, men hun mener dagens system blir for uforutsigbart.

– Vi må ha en varig kompensasjonsordning som kan ligge fast – uten byråkratisk hurra-meg-rundt, sier Ravnanger.

Vi forventer at denne støtteordningen blir enkel å praktisere slik at utbetalingene skjer raskt, og at den dekker de reelle tapene.

Torfinn Håverstad

40 millioner

har raset ved Levanger
så langt kostet
CargoNet

05.12.2025