JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

I stor sorg etter ulykken

I stor sorg etter ulykken

AVSPORING: SJ Nord-toget sporet av ved Finneidfjord i Nordland 24. oktober. Lokomotivføreren mistet livet.

AVSPORING: SJ Nord-toget sporet av ved Finneidfjord i Nordland 24. oktober. Lokomotivføreren mistet livet.

Paul-Egil Henriksen/NTB

Én av de ansatte om bord i toget fra Trondheim til Bodø kom ikke hjem fra jobb.

helge@lomedia.no

24. oktober sporet et persontog av underveis fra Trondheim til Bodø. En lokomotivfører ansatt i togselskapet SJ Norge døde i ulykken.

Det var 46 passasjerer og tre ansatte om bord. Trolig skyldtes avsporingen et steinras over skinnegangen. En stor steinblokk skal ha blitt liggende der hvor toget skulle passere.

– Alle er preget

Hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund i SJ Nord, Erle Arnesen, sier til FriFagbevegeldse at alle er preget av det som skjedde

– Vi er en eneste stor jernbanefamilie, og alle er veldig preget. Samholdet er stort, og alle er her for hverandre. Vi har stor åpenhet for alle reaksjoner som kan komme, sier hun.

I tillegg til lokomotivføreren som omkom, var det en konduktør og en kafévertinne om bord på toget. Konduktøren ble ikke fysisk skadet, men er selvsagt sterkt preget av hendelsen. Vedkommende blir ivaretatt.

– Vi har et veldig bra arbeidsmiljø i SJ. Men vi er et firma i stor sorg, sier hovedtillitsvalgt Erle Arnesen.

– Er en risiko

Jane Brekkhus Sæthre, NJF-leder da ulykken skjedde, mener den minner oss på at det finnes en risiko knyttet til det de ansatte driver med.

– Det som har skjedd, er ufattelig trist. Og egentlig helt umulig å forutse eller forhindre. Her er det ingen som har gjort noe som helst galt, sier hun.

Samtidig mener hun dette er en påminnelse om at klimaendringene, spesielt med mye nedbør, påvirker infrastrukturen.

– Så må vi spørre oss om vi bruker nok ressurser og penger på å sikre oss mot at det som er av skinnegang, er sikker nok, sier hun.

– Vi er alle en stor familie. Dessverre var de om bord på toget vitne til at en av våre lokomotivførere ikke kom hjem fra jobb. Vi er alle i sorg over det. Alle som jobber om bord eller i et togselskap er dypt rystet over denne påminnelsen om hvor sårbart det kan bli, sier hun.

Erfaren lokfører

Det var Rolf Henry Ankersen som mistet livet i ulykken. Han fylte nylig 60 år og etterlater seg fem barn og barnebarn.

Han startet som lokomotivfører i NSB i 1987.

– Han var en svært erfaren lokomotivfører, som også har vært tillitsvalgt i Norsk Lokomotivførerforbund (NLF). Det var veldig hardt og tøft å få et slikt budskap. Rolf Henry var stasjonert i Mosjøen, i et lokalmiljø hvor alle kjenner alle. Det har selvsagt gått inn på oss alle, sier forbundsleder Rolf Ringdal til FriFagbevegelse.

Han kjente også avdøde personlig.

Forbundet sendte raskt representanter fra hovedkontoret til Mosjøen for å bistå i etterkant av ulykken.

08.11.2024