merete.jansen@lomedia.no, morten@lomedia.no
ole.palmstrøm@lomedia.no
Det blir ikke noe sentralt tillegg i årets tariffoppgjør i staten. Rammen på 4,4 prosent skal forhandles om lokalt.
For forhandlingsutvalget i LO Stat satt det langt inne å si ja til statens siste krav.
– Jeg legger ikke skjul på at jeg er enormt skuffet over staten i årets oppgjør. Jeg sitter med en følelse av at vi er presset inn i en nesten umulig situasjon av staten. Og det er ingen god følelse å ha, sier LO Stat-leder Elisabeth Steen Onshus.
Bakgrunnen for uttalelsen er at staten før oppgjøret hadde sagt at de ønsket å fordele noe av pengene sentralt. Det er bare slik alle ansatte er sikret å få uttelling under oppgjøret.
Steen Onshus legger til at hun samtidig er glad for at sektoren nå styres av like avtaler. Dette var et viktig mål for LO Stat:
– Å komme tilbake til likelydende avtaler i det statlige tariffområdet har vært et prioritert krav for LO Stat og medlemsforbundene, fordi vi ønsker å forhandle i samme rom som de andre partene. Splittelsen har jo også gjort det vanskeligere å snakke sammen om andre ting enn lønn, påpeker hun.
Jernbanedirektoratet
Norsk Jernbaneforbunds medlemmer i staten jobber i Jernbanedirektoratet. Forhandlingsleder Tor Egil Pålerud sier det blir spennende når alt skal fordeles lokalt. Han har likevel et håp om å komme i mål med et godt resultat.
– Vi har tradisjonelt hatt et godt forhandlingsklima, så vi satser på at det går fint. Vi kommer til å ha krav som er på linje med det vi bruker å ha i fagbevegelsen; Et oppgjør som sikrer alle lønnsvekst, sier Pålerud.
Medlemmene får siste ord
Resultatet skal nå ut til uravstemning blant medlemmene. Da LO Stat var i samme situasjon for to år siden, endte avstemningen med et tydelig nei-flertall.
LO Stat-leder Steen Onshus vedgår at det ligger en risiko for at det kan skje på nytt:
– Det er jo medlemmene som avgjør dette. Får vi et bindende «nei», ligger det an til streik likevel. Det må vi være åpne for, sier Steen Onshus.
