JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen sentrale

tillegg i staten

Lønnsoppgjøret

Ingen sentrale

tillegg i staten

Skuffet: Leder av LO Stat, Elisabeth Steen Onshus, kunne fortelle at de også ble enige med staten, men at det satt langt inne.

Skuffet: Leder av LO Stat, Elisabeth Steen Onshus, kunne fortelle at de også ble enige med staten, men at det satt langt inne.

Ole Palmstrøm

Alle partene i staten er blitt enige om en ny, felles tariffavtale. Men det har smertet for LO.

merete.jansen@lomedia.no, morten@lomedia.no

ole.palmstrøm@lomedia.no

Det blir ikke noe sentralt tillegg i årets tariffoppgjør i staten. Rammen på 4,4 prosent skal forhandles om lokalt. 

For forhandlingsutvalget i LO Stat satt det langt inne å si ja til statens siste krav.

– Jeg legger ikke skjul på at jeg er enormt skuffet over staten i årets oppgjør. Jeg sitter med en følelse av at vi er presset inn i en nesten umulig situasjon av staten. Og det er ingen god følelse å ha, sier LO Stat-leder Elisabeth Steen Onshus.

Bakgrunnen for uttalelsen er at staten før oppgjøret hadde sagt at de ønsket å fordele noe av pengene sentralt. Det er bare slik alle ansatte er sikret å få uttelling under oppgjøret.

Steen Onshus legger til at hun samtidig er glad for at sektoren nå styres av like avtaler. Dette var et viktig mål for LO Stat:

– Å komme tilbake til likelydende avtaler i det statlige tariffområdet har vært et prioritert krav for LO Stat og medlemsforbundene, fordi vi ønsker å forhandle i samme rom som de andre partene. Splittelsen har jo også gjort det vanskeligere å snakke sammen om andre ting enn lønn, påpeker hun.

Jernbanedirektoratet

Norsk Jernbaneforbunds medlemmer i staten jobber i Jernbanedirektoratet. Forhandlingsleder Tor Egil Pålerud sier det blir spennende når alt skal fordeles lokalt. Han har likevel et håp om å komme i mål med et godt resultat.

– Vi har tradisjonelt hatt et godt forhandlingsklima, så vi satser på at det går fint. Vi kommer til å ha krav som er på linje med det vi bruker å ha i fagbevegelsen; Et oppgjør som sikrer alle lønnsvekst, sier Pålerud.  

Medlemmene får siste ord

Resultatet skal nå ut til uravstemning blant medlemmene. Da LO Stat var i samme situasjon for to år siden, endte avstemningen med et tydelig nei-flertall.

LO Stat-leder Steen Onshus vedgår at det ligger en risiko for at det kan skje på nytt:

– Det er jo medlemmene som avgjør dette. Får vi et bindende «nei», ligger det an til streik likevel. Det må vi være åpne for, sier Steen Onshus.

11.06.2026