morten@lomedia.no
Arbeiderpartiet og Senterpartiet lovte at de skulle stoppe oppsplittingen og konkurranseutsettingen på jernbanen.
Tidligere i år kom beskjeden om at regjeringen ville videreføre planene om å dele togtrafikken på Østlandet i to pakker. Da var tålmodigheten til medlemmene i Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) over.
I midten av mai tok de to forbundene sine medlemmer i persontogtransporten på Østlandet ut i en to timer lang politisk streik.
– Nå har vi fått nok. Vi vil ha stans i oppsplittingen av jernbanen, sier Ina Brustuen, konduktør i Vy.
Både hun og kollegaene reagerte med vantro da de fikk beskjed om at også denne regjeringen ville ha forhandlinger om to togpakker.
– Det var som et slag i magen. Da er vi tilbake til usikkerhet for de ansatte og uoversiktlig persontogtrafikk. Det vil vi ikke ha noe av. Derfor må vi si fra, sier Brustuen.
POLITISK STREIK: I midten av mai sto togene stille i to timer. De togansatte har fått nok av det de mener er løftebrudd fra regjeringen.
Morten Hansen
For få tog
Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund, Rolf Ringdal, sier oppsplittingen vil føre til både dårligere jernbane og dårligere arbeidsplasser. Han mener det er en videreføring av jernbanereformen til forrige regjering, og et brudd med det den sittende regjeringen lovte før de tiltrådte.
– Det er et paradoks at vi må demonstrere mot regjeringen for å få dem til å føre sin egen politikk.
Han sier dette er en politikk som skaper mindre fleksibilitet, noe som vil gi flere innstillinger.
– Det er for få tog i Norge. Oppsplittingen av Østlandet gjør at vi ikke får utnyttet det materiellet vi har. Det liker ikke de reisende, og det liker ikke vi som jobber på togene, sier Ringdal.
Misfornøyde: Rolf Ringdal (t.v.), forbundsleder Norsk Lokomotivmannsforbund og Petter Trønnes, forbundssekretær Norsk Jernbaneforbund
Morten Hansen
Må samkjøres
Petter Trønnes, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund, legger til at dårligere fleksibilitet også gjelder for de som jobber om bord i togene.
– Konduktører og lokomotivførere vil bli ansatt i to selskaper. Det betyr at er det er færre personer å ta av ved personellmangel, sier Trønnes.
Han påpeker at togproduksjonen i østlandsområdet er mye større og mer kompleks enn på Sørlandsbanen, Bergensbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen, som allerede er konkurranseutsatt.
– Østlandsområdet er helt annerledes. Det reiser 80 000 personer til Oslo S hver dag. Dette må samkjøres, ikke splittes opp. Du må ha en operatør som styrer hele produksjonen, ellers vil kundene merke det. Og det tror jeg ikke de ønsker, sier Trønnes.
Mest mulig for pengene
Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet, er ikke enig i premisset om at det er forrige regjerings jernbanepolitikk som videreføres. Han viser til at den åpne anbudskonkurransen på Østlandet er stoppet. Det samme gjelder konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold.
– Det er tatt noen grep for bedre statlig styring for å oppnå bedre tilbud til de reisende og ikke minst ivareta de ansatte, sier Vasara.
Han sier oppdelingen av Østlandet er en vurdering som er gjort av direktoratet og departementet for å få mest mulig for pengene.
Statssekretæren sier samferdselsdepartementet ser poengene til forbundene, når de advarer mot dårligere stordriftsfordeler.
– Vi har respekt for nærheten forbundene har til driften. Dette er vurderinger Jernbanedirektoratet må gjøre, når de skal se på hva det er mulig å hente ut av stordriftsfordeler og ikke, sier Vasara.
Johan Vasara, statssekretær i Samferdselsdepartementet.
Morten Hansen