morten@lomedia.no
Regjeringen foreslår 66,8 millioner kroner mer til fornying av jernbanen i årets statsbudsjett. Mesteparten av pengene skal brukes på Nordlandsbanen. Dette skal bidra til at banestrekningen får mer punktlig trafikk, færre innstillinger og enda tryggere togframføring.
– Vår viktigste oppgave i 2025 og framover er å fikse jernbanen. Vi må få den til å fungere bedre, både for passasjerer og for godsoperatørene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding.
Med dette forslaget er det foreslått om lag 7,5 milliarder kroner til fornying og mindre investeringer på jernbanen i 2025. Blant mulige tiltak er ras- og skredsikring og drenering.
Påplussingen gjør at bevilgningen til fornying av infrastrukturen er økt med 40 prosent fra i fjor.
Bekreftet igangsetting
I oktober i fjor omkom en lokomotivfører da toget sporet av på grunn av ras på Nordlandsbanen. Siden den gang har Norsk Jernbaneforbund (NJF) sentralt, sammen med lokale tillitsvalgte, jobbet tungt inn mot politikerne og ledelsen i Bane Nor. Blant annet for å få satt opp rasvarslingsgjerde på ulykkesstrekningen. Nå har forbundet fått bekreftet at arbeidet med dette vil starte i løpet av siste halvår i år.
Forbundsleder i NJF, Torfinn Håverstad, sier det er gledelig å se at rassikringen nå blir en realitet.
– Det trengs også mer penger til sporet for å bedre driftsstabiliteten, så dette er kjærkomne penger til en strekning med mange utfordringer. Jeg synes dagens regjering fortjener skryt for å ha lyttet til innspillene, sier Håverstad.
På høy tid
Også Erle Arnesen, hovedtillitsvalgt for konduktørene i SJ Norge, er glad for at politikerne har lyttet til dem som jobber på Nordlandsbanen.
– Vi har ønsket oss bedre infrastruktur lenge. Det vil gi en bedre hverdag både for gods- og persontog. Ikke minst vil det gi en tryggere arbeidshverdag, sier Erle Arnesen.
Hun er glad for at det endelig kommer penger til rassikring på banestrekningen.
– Men det er på høy tid. Det er en strekning som kan være en fare for både liv og helse. Vi har allerede mistet en kollega på grunn av ras, understreker Arnesen.