morten@lomedia.no
Selv om vi har opplevd vesentlig høyere priser i høst, er det ikke på langt nær det samme som vanlige forbrukere har opplevd, sier Cathrine Elgin. Hun er administrerende direktør i Go-Ahead.
Togselskapene kjøper sin strøm fra Bane Nor, og de betaler strøm og nettleie på omtrent lik linje med en vanlig forbruker.
– Så strømprisen har innvirkning på det økonomiske resultatet vårt, understreker Elgin.
Mindre risiko
Lena Angela Nesteby, konstituert administrerende direktør i SJ Norge, sier priser og formalitetene rundt disse er regulert i avtalen togselskapene har med staten.
– Men vi blir selvfølgelig også berørt av økte strømpriser. Likevel har vi nok ikke helt den samme risikoen som den enkelte husholdning, legger hun til.
Togselskapene har en blanding av fast og variabel pris når de kjøper strømmen fra Bane Nor. Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy, sier at denne ordningen gir togselskapene en viss skjerming for store svingninger.
– Så gir strømprisene oss også høyere kostnader, men de påvirker ikke driften vår. Det viktigste er billettinntektene, og disse har over lang tid vært svært redusert som følge av korona, påpeker Scholtz.
Sparer 180 millioner
Ifølge Bane Nor står jernbanen for rundt 0,6 prosent av alt kraftforbruk i Norge. Det tilsvarer 40 000 husstander med et vanlig forbruk av strøm på 20 000 kilowatt per år.
Skulle Bane Nor betalt for jernbanens strømforbruk etter dagens priser, ville det kostet i overkant av 500 millioner kroner i år. Så mye blir det imidlertid ikke. Regningen som Bane Nor og togselskapene ender med er på om lag 320 millioner kroner – eller omtrent 35 prosent lavere.
Grunnen til det er at mye av strømmen ble kjøpt inn for lenge siden.
– Vi har handlet kraft i flere år mens kostnaden var lavere enn i dag. Det gir oss forutsigbarhet og mer stabile energiutgifter, noe togselskapene er opptatt av. Det forklarer Johnny Glærum, senior energihandler i Bane Nor.
Forutsigbar pris
Selskapet inngår kontrakter og avtaler om fremtidige leveranser av strøm hver dag. Den strømmen toget du sitter på i dag bruker, kan altså være kjøpt for flere år siden. Den gangen var mest sannsynlig strømprisen lavere enn den er i dag. Dermed sparer Bane Nor og togselskapene penger. Men de kan også tape penger. De dagene strømprisene er veldig lave, er det det som skjer.
– For togselskapene er det aller viktigste en forutsigbar pris over lengre tid. Det ønsker de i et marked med svært store prissvingninger, sier Glærum.
Kjøper også dyr strøm
Men helt upåvirket av strømprisene er ikke Bane Nor og togselskapene. Også de må kjøpe strøm til dagens pris. For det er ikke alltid så lett å planlegge hvor mye strøm som trengs flere år fram i tid.
– Vi vet aldri hvor mye kraft som til syvende og sist trengs i løpet av et år. Derfor planlegger vi å kjøpe inn et mindre volum senere til markedspris, sier Glærum.