morten@lomedia.no
Siden 2019 har togene på disse strekningene blitt kjørt av Go-Ahead, men fra 2027 er det stopp. Kontrakten blir ikke forlenget og opsjonen på to år blir ikke tatt i bruk. Årsaken er at Jernbanedirektoratet skal gjøre en grundig vurdering av både omfang og inndeling av dagens trafikkavtaler for persontogtransport.
– Mens direktoratet gjennomfører dette arbeidet, er det behov for å sikre togtilbudet for Sørlands-, Arendals- og Jærbanen. Derfor direktetildeles kontrakten til vårt statlige persontogselskap Vy, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding
Har is i magen
Hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Go-Ahead, Morten Knudsen, påpeker at de togansatte i selskapet har byttet arbeidsgiver før.
– Den gang gikk det greit, og det gjør det sikkert denne gangen også, sier Knudsen.
Konduktøren viser til den gang Go-Ahead tok over strekningene fra det som da var NSB. Han understreker at han ikke planlegger å ta mål av seg til en ny Vy-uniform.
– Det er enda noen år til utgangen av 2027. Det kommer blant annet et stortingsvalg før det. Vi har lært oss å ha is i magen og vente til ting faktisk skjer, sier konduktøren.
Go-Ahead: Ikke lovlig
I Go-Ahead ble man overrasket, og samtidig ikke, da nyheten kom. Administrerende direktør Emil Eike konstaterer at denne tildelingen er sittende regjerings politikk.
– Men vi klarer ikke å se at det er et juridisk rom for å direktetildele kontrakten på denne måten, sier Eike.
Han er klar på at departementets beslutning ikke endrer noe for Go-Ahead i perioden fram til utgangen av 2027.
Reaksjoner
Jernbanereformen og konkurranseutsettingen av togtrafikken ble gjennomført mens Høyre satt i regjering. Ikke overraskende er partiet misfornøyd med beslutningen.
– Støre-regjeringens ideologiske maskineri ruller videre. De fortsetter arbeidet med å monopolisere norsk jernbane og få tilbake statsdrift. Det er Høyre mot, sier stortingspolitiker Trond Helleland i Høyre til NTB.
Tonen fra SV er derimot en helt annen.
– Under Erna Solberg var det oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting som gjaldt på jernbanen. Men det gjør ikke togdriften bedre og mer effektiv. Så dette er en klok beslutning som SV støtter, sier transportpolitisk talsperson Mona Fagerås i en kommentar til NTB.